onsdag, oktober 01, 2014

Älska raw!

Ja jag är inte 100%-igt frälst, jag upplever att jag inte mår bra av att bara äta rått, utan jag behöver varm mat. (Ayurveda håller med mig där. Min kroppstyp behöver tillagad mat!) men smoothies älskar jag, och har så gjort iaf de senaste 12 åren. (Innan dess visste jag nog inte att de fanns, i mitt barndomshem fanns aldrig någon mixer.) Det blir alltid minst en dagligen. (totalt äter jag nog allra minst 50% raw) Och sedan är det godsakerna då. Rawfood-gottis. Så fantastiskt gott, och helt i min smak!

Idag var barnen hemma och var förkylda, och det försökte vi göra det bästa av. Alma bakade små carobpajer med hallon (ur boken jag länkat till tidigare) och sedan hjälptes vi åt med en limesmakande "cheesecake".

Pajerna är enkla (ett lågstadiebarn kan utan problem göra dem själva om de bara behärskar matberedaren), snabbt färdiga, innehåller ingen annan sötning än dadlar och inget annat fett än nötter, och fungerar fint som ett mellanmål eller lättare lunch. Vem vill inte äta hallonpaj till lunch!? (Degen kan även formas till bollar och rullas i kokos. Tada, chokladbollar!)
Serverad med kokosgrädde och kakaonibs
"Cheescake"receptet är hittat i tidningen ToppHälsa, kräver lite mer tid och arbetsinsats, har ganska dyra ingredienser och innehåller både lönnsirap och kokosfett i ganska stora mängder, men är ett nyttigt alternativ som helgfika (eller VAB-fika ;-) ) eller på kalas. Så ofattbart god! En klar rawfavorit. Jag och Alma konstaterade ungefär samtidigt, att pajbottnen gärna kan pimpas med pepparkakskryddor och på något vis användas till något rawgodis/bakverk i december sedan!

Vi skippade basilikasirapen. Kändes onödigt att hälla ytterligare socker över den söta (och syrliga!) caken.

Inga kommentarer: