onsdag, mars 05, 2014

Fettisdagen på en onsdag

Årets semlebak blev med en dags förskjutning. (Gårdagens eftermiddag och kväll tillbringades på jourcentralen för att få hjälp med min nacksmärta som jag dragits med i 2½ månad, och som bara blivit värre. I går var det akut och jag försågs med stesolid och tiparol, för att iaf kunna sova (eller ja, enligt mig själv, överleva natten))
Receptet på årets bullar, hittade jag hos Matgeek. Jag har nästan följt receptet. Men bara nästan. Jag har bakat på dinkelsikt i stället för vetemjöl special, använde kall degvätska i fördegen, lät fördegen stå en hel natt kallt...(pga sjukhusbesöket) Sedan skippade jag skippade mandelmassa i fyllningen och blandade istället rostade, malda mandlar med råsocker. Ofattbart gott, aldrig mer tråkig köpt mandelmassa (eller jo, det kommer det säkert att bli, men just nu, känns det ofattbart trist och smaklöst)

Visst blev det både goda och fina bullar, men jag hade velat ha dem ännu luftigare. (det kanske de hade blivit, om jag provat att följa ett recept till punkt och pricka för en gångs skull?) Och eftersom jag inte vill bli anklagad för att vara lat, så gjorde jag förstås locken trekantiga. =)
Mina duktiga medhjälpare!

Inga kommentarer: