fredag, januari 24, 2014

Kaninbebisbekymmer

Det var ju lite olyckligt att Luna fick ungar helt oväntat, så sett att hon inte hade någon riktig bolåda. Hade hon inte haft något alls hade det kanske fungerat, men nu la hon dem under en liten trekantig sitthylla i ett hörn, och stängde för helt med halm. Boet rymde på nåder de 8 små, utan någon som helst marginal, vilket resulterade i att de ramlade ut i buren när Luna tyckte det var färdigdiat och gick därifrån. En frös ihjäl, flera har jag fått hjälpa tillbaka in i boet... Och jag insåg att det här går inte bra!

Nu har jag på vinst eller förlust plockat ut sitthyllan och byggt ett hus över boet, med inte allt för stor öppning, och en hög tröskel. Luna är en duktig mamma, och jag hoppas att det här inte störde henne så mkt att något går fel av den anledningen istället. Hon har iaf varit inne i huset och kontrollerat att bebisarna var på plats, och nosat över nya lyan grundligt. Nu håller jag tummarna de närmsta 2 dygnen, sedan vet jag om det gick vägen eller inte...
Fem vita (blir de rysstecknade som pappan?) och två brokiga. Enligt genetikkunnig måste en förälder vara brokig för att ungarna ska bli det, men det stämmer inte här. Pappan är ju ryss och mamman viltblå... För övrigt visade det sig att även den svarta ottern var dräktig med samma hane. Tyvärr tog hon inte hand om ungarna utan de dog...(frös ihjäl? svalt?) Där var det 7 st, alla brokiga, så jag antar att det är pappan som bär på det hela? Men hans föräldrar i sin tur var en ryss och en svart... Hm...


Inga kommentarer: