torsdag, oktober 24, 2013

Årets sista tävlingar

Två starter på en och samma dag blev det i lördags. Vi for till Linköping, och då allt var närmare 3 timmar försenat, så blev det en synnerligen lång dag. Vi var borta hemifrån nästan 12 timmar varav halva tiden satt vi i bilen.

A-tävlingen (domare Jytte Sigsgaard) hade lite småregler som skiljde sig från vad det varit för oss på tidigare tävlingar, bl.a. gällande hur man skulle sätta fötterna i back vid sidan, och i att man inte fick belöna mellan bana och honnör. Så där fick jag lite att tänka på. I övrigt bjöd banan på en del svåra kombinationer som vi dock lyckades väl med. Backa framför direkt efter hindret, och sedan den för oss lite krävande kombinationen framförbyte-backa vid sidan-konskick. (där vi vi kommenterat i protokollet att bytet och backen var snygga. Kul att sådant också kommer på pränt i protokollet tycker jag!)

Poängavdragen där kom sig av en kort sidförvirring i 8an (-1 bris), för nära skylten vid snurr inåt i högerhandling (-3 ff) och ett utsvävande Bägge helt om vänster (-3 bris). Jag måste tänka på avstånden till skyltarna mer! Jag blir våghalsig av att hon på sista tiden har gjort mycket tajtare rörelser, och när hon plötsligt gör det lite större, har jag inga marginaler.

Roligast av allt var domaren kommentar "underbar hund!!!" och ja, det är hon sannerligen!

B-tävlingen (Domare  Ingegerd Jansson) slutade på 82p. Toolah hade siktat in sig på ett A-hinder som hon helst av allt ville springa till, och banan genomfördes därefter, lite flamsigt och tramsigt. Men glatt!

Avdragen här bestod av -10 Felö (tjuvstart i sitt-spring ifrån-kalla in), -5 riv/slå i (Toolah tänkte hoppa infångaren istället för hindret, jag blockade henne men nuddade då infångaren med min egen hand. Också en variant! =) ) och -3 vält (en kon. Jag hade återigen problem med avståndsbedömningen)

Dock lyckades ett av våra svaga moment, ställande  under gång-gå runt (T vill gärna sätta/lägga sig) helt perfekt, hon frös och stod blixtstilla! och även den här domaren kommenterade bra saker på protokollet, så där stod det med att ställandet var snyggt. Kul! Det här med att kommentera extra bra/snygga moment/rörelser i protokollet, är något som jag skulle önska att fler domare gjorde!

Vi har sannerligen haft 10 intensiva månader! Målsättningen för det här året var att ta titlarna RLD N och RLD F. Och det gjorde vi ju, och mer därtill!

*4 titlar: RLDN  RLDF  RLDA  RLDM. Varav mästartiteln som andra hund i Skaraborg!
*18 starter varav 15 officiella.
*Placerade 15 ggr varav klassvinst 9 gånger.
*3 rundor med maxpoäng.
*Distriktsmästare i Skaraborg

Snittet på våra 5 starter i Mästarklass ligger nu på 90,2p. Det kommer inte räcka till nästa års SM-kval, men det är nog lika bra det; vi måste ju ha något att jobba mot nästa år också! =)

Inga kommentarer: