söndag, september 15, 2013

Mästardebuten!

För mindre än ett år sedan, den 22/9-12, besökte jag Billinge BK och min första rallylydnadstävling. Det var bara ett par veckor efter att jag för första gången hört om sporten, och någon vecka innan jag själv började titta närmare på, och så smått träna, rally.

Där och då bestämde jag mig för att trotsa mina dåliga tävlingsnerver (som gjorde att jag la ner tävlingen med häst tidigare), och om det hölls en tävling på Billingen i septemeber 2013, då skulle faktiskt jag och Toolah debutera i tävlingssammanhang, och det med ett väl kvalificerande resultat!

Septembertävlingen var igår, och visst debuterade vi, men det i MÄSTARKLASS! Och resultatet, 95p och klassvinst var väl absolut kvalificerande så det räckte till! Banan var relativt svår, främst pga korta avstånd. Inför banvandringen sa domaren att "Jag hoppas ni ska tycka banan är rolig. Och svår. Ni ska se det som träning inför SM 2014!" =)


 Det var  nog max 2 meter mellan konen som markerade att man skulle ta apporten, och nästa skylt som var ett bakombyte, så där valde jag att stanna till. Tycker att jag kanske förtjänat en -3:a för förarfel där egentligen (tur det inte är jag som dömmer för nästan alltid dömer jag hårdare än den faktiska domaren ;-) ), men men. I övrigt är jag nöjd, kanske allra mest med honnören (stående framför med hundens bakdel mot ekipaget som kom springande och gjorde en vändning ca 1,5m från hönnörshunden) där Toolah stod som ett ljus hela tiden trots att hon fann det obehagligt. Duktig tjej!

 Vilken resa vi har gjort på det här året! Från "noll" till mästarklass; 11 officiella tävlingar, varav 7 klassvinster(2 rundor med maxpoäng), 2 andraplaceringar och 1 tredjeplacering. Både jag och Toolah tycker att såväl träning som tävling är jätteroligt och jag känner att vi verkligen hittat VÅR grej i rallyn!

Inga kommentarer: