onsdag, september 25, 2013

Hela Sverige bakar vecka 1 och 2

Maken var skeptisk till att titta på Hela Sverige Bakar med mig, det allra första avsnittet.Sedan insåg han hur mycket min bakinspiration höjdes av programmet, och nu ser han närmast fram emot torsdagskvällarna framför tv:n (eller mer korrekt, han ser fram emot det som skapas i köket efteråt ;-) )

Avsnitt 1 bjöd på tårtor och jag testade då den tekniska utmaningen (det har jag tänkt göra var gång, tror jag), som var Oscar II:s tårta. Hur gott som helst, och jag lyckades med samtliga delar; bottnen blev precis som jag ville ha den (trots att jag skippade att skålla mandeln), smörkrämen skar sig inte, och stelnade bra, och jag brände inte mandeln.(och till skillnad från delatagarna i tävlingen, hade jag tillgång till receptet, och ingen tid att hålla, måste tilläggas ;-) )
I avsnitt två bestod utmaningen av en Tarte Tanin, en upp-och-nervänd äppelpaj med snabb-smördeg. Snabbsmördegen var jättebra måste jag säga; smidig och lättgjord, och blev så där bladig som en smördeg ska vara. Vad gäller pajen i övrigt så räcker det med halverat degrecept. Trots att min stekpanna (som köptes på loppis enbart för det här syftet. Ingen av mina vanliga stekpannor hade ju ungsfast handtag...) blev minst hälften av degen över... =) I övrigt lyckades kakan bra. Vändningen gick utan komplikationer, och kanterna höll äpplen och "sås" på plats (om någon nu känner att "vad fan håller hon på med, kakan ser ju ut som skit!", så måste jag inflika att Tarte Tain är inget vackert bakverk. Googla så får ni se! =) )
Utöver teknikutmaningen, blev det även till att testa ett par av Kajsas tartaletter. (jag "känner" Kajsa lite från nätet då vi varit med i samma forum under flera års tid) Även här var jag "tvungen" att införskaffa formar för ändamålet. Först ut var Lakritskola-pajen. Jättebra deg, den höll sig uppe i kanterna och var lätt att få ur formarna sedan. Dock insåg jag att måste jag kavla den mycket tunnare, inte bara trycka ut den som jag gjorde den här gången, för bottnen blev onödigt tjock och på en såpass stabil och knaprig deg, blev det lite för mycket. (Jag måste sluta att prompt alltid använda slut på all deg som bli, för oftast blir det för mycket av den varan. Oavsett recept) Jag vill nog också öka lakritspulvermängden litegrann till nästa gång. För det blir absolut en nästa gång, jättegod och annorlunda paj! (ideen just nu är att göra minipajer i muffinsplåten, så att var person kan få var sin...)

Tilde avnjuter fyllningen i sin pajbit med alla sinnen! =)
Kajsas nästa tartalett blev den med äpplen och björnbär. Extra roligt eftersom jag bara kan gå ut i trädgården och förse mig med ingredienser!
 Nu har jag också delat upp receptet så att jag bara gör en eller två tartaletter åt gången. Säkrast så, så att vi inte äter ihjäl oss på godsaker här hemma! =) Men det är ju så roligt att baka! (i alla fall i perioder) Kavlade degen, som jag bestämt mig för sedan innan, och resultatet blev att degen tenderade att åka ner i kanterna. Inte helt hopplöst, men klart sämre än med uttummad deg... Funderingarna om att hålla degen uppe på kanterna fortsätter alltså.

Slutresultatet blev i alla fall så här. Helt okej till det yttre, och troligtvis fantastiskt till det inre. (Jag har iaf hunnit provsmaka kompotten, så jag vet vad jag har att vänta även om inte pajerna är uppätna ännu)




Inga kommentarer: