tisdag, juni 04, 2013

Utökad köksträdgård

...men bara lite, lite grann!

Inspirerades i fjol av permakulturens nyckelhålsbäddar och tänkte genast "men varför gjorde jag inte så där när jag anlade köksträdgården!". Mina bäddar flyttar jag inte på i första taget, men jag gjorde en liten komprimiss och la till ett par kvadratmeter i slutet av gångarna invid muren (orange) för mer lättillgänglig odlingsyta, utan att för den sakens skull öka köksträdgårdens utrymme. Det jag ångrar lite, och inte går att ändra så att det blir snyggt, är de röda kryssade rutorna. Hade jag förlängt de yttre längsgående odlingsbänkarna hade jag verkligen optimerat odlingsytan utan att göra det mer svårjobbat, men det är som vanligt lätt att vara efterklok.


Tre nya småbäddar för jordärtskocka, dill och ytterligare något som jag ännu inte bestämt mig för.=)


Perfekt utrymme för jordärtskockorna! De kan inte rymma och invadera andra grönsaker utan för snällt hålla sig inom sitt eget område!



Inga kommentarer: