tisdag, maj 21, 2013

Så här ska hönor ha det!

Jag älskar att se dem promenera omkring och leta godsaker på fälten, sandbada under en buske och bara ha det så skönt som endast helt frigående hönor kan ha det. Varenda gång jag ser dem blir jag glad i hela kroppen! Så här ska ju hönor ha det!
Tyvärr kan jag bara ha en enda grupp frigående, de får ju inte blanda sig mellan raserna... Och ofta kan jag inte ha några utanför hönsgårdarnas skyddande nättak, när rovfåglarna hittat hit, annars förlorar jag flera djur i veckan och det vill jag absolut inte. Men just nu är det fria, och jag njuter av att se hur lyckliga de är över det!

Sedan finns det en klar nackdel med att ha hönsen så här också. Man får rätt lite ägg. I alla fall inne i redena. Hönsen hittar förstås andra ställen att värpa, som de tycker bättre om. Ibland har man tur att hitta dem, men (troligtvis) oftast inte.
i ett undanskymt hörn av carporten är det mysigt tycker någon eller några madammer av rasen isbar
äggömma under loggolvet med ca 40 ägg (lohman och isbar)


1 kommentar:

Unknown sa...

Jag har precis köpt mig 6 kycklingar. Innan dem kom till gården så förstod jag inte riktigt, det va ju bara höns, vad är det som är så spännande att titta på!? Men nu är jag helt fascinerad, sitter och tittar på dem hur länge som helst. Älskar att se dem tulta runt i gräset, hitta en mask och sen springa för glatta livet för att få ha den ifred för dem andra kompisarna =) H