måndag, december 10, 2012

2012 års pepparkaksbygge!

Hemgjord deg med massor av smör och riktigt mycket kryddor ska det förstås vara! (Det här har jag fått kritik för. "Vad är det för fel på köpedeg?" Tja, den är gjord på margarin, det säger enligt mig allt. Ska man lägga timmar på utbakandet, så tycker jag faktiskt at man kan lägga 10 minuter på att göra en deg på riktigt smör också!)

Barnen skötte bakandet av vanliga kakor,
 ..och tro det eller ej så hjälpte maken till på ett hörn med husets delar!
Slutresultatet då. Lite överarbetat kanske, och minst lika färgglatt som fjolårets byggen (ja, pyntat med köpegodis. Jag menar inte att man måste göra allt själv, även om jag förstått att en del fått för sig det och är roade av att pika både när jag gör själv, och de gånger jag inte gör det.Undrar hur jag ska göra för att göra rätt? Dock vill jag göra så mycket som möjligt på riktigt, och margarin, det kan jag faktiskt inte med!), men rakare, och med både fönsterglas (gelatinblad) ,dörr och tillhörande skadedjur! ;-) Vi är nöjda!

Tidigare byggen
Slott 2011
Motorsåg 2011

2 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Såklart man vill göra själv :-)

Det är roligt och det blir oändligt mycket godare - så valet är inte alls svår.

Dessutom är det sällan så svårt eller ens så värst tidskrävande som matindustrin vill få oss att tro. Men de tjänar ju mest på att få oss att glömma att vi kan och därmed måste köpa färdigt.

Heja dig och strunt i alla negativa kommentarer :)

marie sa...

vilket fantastiskt hus, ett sånt man vill sätta tänderna i. håller helt med dig vad det gäller margarin:)