torsdag, oktober 11, 2012

...och så kom frosten

Lika förvånande varje år, att man inte lär sig!
Det blev akut skörd av vissa grödor (squasch bl.a. Det ska vi äta morgon-middag-kväll några dagar för den har ingen hållbarhet kvar efter en omgång minusgrader)

Dock vet jag inte hur det är med bönutsädet till nästa år. Är det förstört iom frosten (-4 grader)?

Och hur är det med majsen? Behöver jag skörda allt eller kan jag ta det efterhand? Att olantorna inte tål kylan ser jag ju tydligt, men hur är det med kolvarna? Svåra frågor att få svar på, och helst vill jag inte prova mig fram själv av rädsla att förlora min dyrbara (inte i pengar mätt, men...) skörd...

I växthuset är alla tomater inplockade och plantorna ligger på komposten.
Så gör även gurkplantor och auberigne, varav de sista tyvärr aldrig satte någon frukt. Men det är väl inte så konstigt med den här kalla sommaren antar jag.

 Kvar i växthuset är de bosniska tvåfärgade bönorna som jag hoppas ska få ännu några dagars mognad eftersom de är det utsäde jag är allra mest rädd om att bevara till nästa år eftersom det inte går att få tag på nytt.

Dessutom står tomatillo och gyllenbär där i hopp om ytterligare lite mognad. Hur troligt det nu är, i minusgrader? Kanske är dessa dock bara tillfälliga... Någon som vet hur det är, kan tomatillo eftermogna inne? Tomatillon är för övrigt en rolig bekantskap. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva smaken, men konsistensen på fruktköttet är som vattenmelon ungefär. Tomatillo ska jag absolut försöka mig på nästa år igen!

Vad jag däremot ska låta bli i växthuset framöver, är chili. Jag odlar chili vart eviga år, men jag är helt värdelös på att använda dem så de bara står där till ingen nytta. Och meloner, det blir ju aldrig något vettigt av det hela, bara en massa pillejobb med befruktning... Paprika blir hysteriskt angripen av bladlöss och ger ändå ingen direkt skörd...  Nej jag ska hålla mig till tomater och gurka. Lite physalis och tomatillo och aubergine i något hörn. Slätbladig persilja att skörda nästan året runt... Och så vinrankan då, med sina otroligt goda, friska druvor. Sedan räcker det faktiskt!

Inga kommentarer: