tisdag, oktober 30, 2012

Dragdebut

Det snöade så fint här i morse, och jag blev väldigt sugen på att försöka låta Toolah dra lite vikt i form av pulka. Tyvärr blev det ingen snö att tala om, men efter en 2,5km lång uppvärmningsrunda med bara skaklarna, spände jag ändå för pulkan och drog den först tom och sedan med Tilde i.

Att dra vikt var något helt nytt och inte helt lätt att förstå sig på tyckte Toolah, det stred ju mot all tidigare inlärning om att gå undan för tryck (inte dra i kopplet, inte trängas etc) Men med lite lock och pock från min sida gjorde hon ett försök och började hitta tekniken.

Det är tungt att släpa 13kg på barnmark, så vi drog nog knappt 20meter, och det med flera pauser, men man får ju börja lite försiktigt! Tilde skrattade iaf åt det hela, och Toolah viftade som vanligt på svansen;.

5 kommentarer:

Katrine sa...

Hej! Jag har pysslat en del med drag med hund men då med Weight Pull. Att tänka på är att om man ska dra saker i markhöjd ska en WP-sele användas och nomeselen ska användas om något i ungefär samma höjd som hundens rygg ska dras. En nomesele i rätt storlek trycker annars på hundens ländrygg medan en WP-sele belastar fram på bröstet. Om ni ska fortsätta dra rekommenderar jag att börja dra lite lättare med henne (ca 10% av hennes egen vikt) för att arbeta upp muskler, sen är stretching väldigt viktigt, speciellt om hon inte är friröntgad fram och bak. Himla kul med fler som drar :-D

Kram! /Katrine i mammor 2011

Linda Färnevik sa...

Kul med lite input och kunskaper! Tanken är väl inte att hon ska dra tungt egentligen, hon har inte energin till det, utan kanske dra lite skrinda (hög färstpunkt), och sedan pulka vid gott före (låg fästpunkt, men då kan jag ju faktiskt låta henne dra i de bakre/nedre ringarna på selen).

När du skriver 10%, vad menar du då? 10% av hennes vikt är drygt 2kg bara, och hur tungt det är att dra två kilo varierar ju väldigt beroende på vad man drar och på vilket underlag?

Hon är röntgad, både HD och AD ua. =) Annars skulle jag inte låta henne dra alls.

Katrine sa...

Är hon friröntgad kan hon dra mer även i början. Och ja, alldeles riktigt, själva dragvikten varierar ju givetvis mycket beroende på underlag men när nya medlemmar tillkommer i vår förening brukar vi säga åt de att starta med 10% av hundens kroppsvikt för att se att de har rätt teknik osv innan man drar tyngre + att hunden ska få upp motivationen att "det här är ju lätt och roligt".

Kan även tillägga att jag faktiskt drar lätt i rehabsyfte med min amstaffmix som är röntgad med E & 1:or vilket hjälpt honom otroligt mycket! Så man kan dra trots kassa röntgenresultat men då på ett helt annat sätt såklart ( och i samtycke med fysioterapeut) Lycka till med dragandet, det är jättekul att hålla på med :-)

Linda Färnevik sa...

Hon har ju dragit skaklar med hjul i en månad nu... (Hjul + axel väger kanske 3 kg. Men rullar ju hyfsat smidigt...) Min tanke nu är att gå över till att fästa skrindan bak i skaklarna. Den väger ganska mycket mer än hjulaxeln, men rullar lättare. Min lilla dotter på 1½ drar ju runt skrindan utan bekymmer. Främsta svårigheten är att "fordonet" blir längre...

Hur brukar man lägga upp träningen (längd, hur ofta, hur tungt mm) när man vill bygga muskler på hunden? *nyfiken på träningssättet*

katrine sa...

Oj, det beror ju på om man tävlar eller inte hur man tränar. Vi tränar med en kille som har 2 staffar som tävlar i WP, de har nog bara en vilodag per vecka. Sen drar de kätting nästan varje dag och så tungt på vagn ett par ggr i veckan. Men då tävlar ena staffen som väger 17kg med vikter som 1200kg på vagn ;-) Såå hårt behöver man ju inte köra :D


Vi har som mest dragit 8kg med D men den begränsningen har jag själv satt för att han inte ska göra sig illa med de höfterna. Vi börjar då med att gå först 5-10 minuter vanligt utan vikt, sen häktar jag på antingen 3:an eller 5:an som han drar ca 500 meter innan jag häktar på resten och går 1 km och sen drar han bara 3:an igen sista 500. Så 2 km med vikt totalt och ca 3 ggr i veckan. Men som sagt, då rehabtränar vi ganska lugnt men även det gav 5 cm (!) muskler runt varje lår på en månad! Helt otroligt :D

Den här bloggen skrivs av en tjej med 2 hundar som tränar och i viss mån tävlar i just WP :-) Där kan du ju se lite hur de lägger upp träningen för sina friska vovvar!
http://chilliwp.wordpress.com/category/prince-chillis-traning/

Jättefina bilder på henne i sista inlägget också, hon ser verkligen ut att gilla det :D