onsdag, september 26, 2012

istället för att bita

Utöver att tugga på konorna, så kan man bl.a. använda dem när man tränar rallylydnad. Till det ändamålet har jag även införskaffat skylthållare i form av pärmar. Står stadigt även i blåst och är därtill smidiga att förvara och förflytta; samtliga pärmar + konor och lite annat får plats i en plastback. =) (Därtill kostar de bara en bråkdel mot vad riktiga gör)
En liten film på en lika liten och kort rallybana i fårhagen. Jag har svårt för det där med koppel, det är oändligt mycket lättare utan, men just därför tränar vi med. =) Tycker att det här var en ganska trevlig runda annars, utöver koppeltrasslandet.

Vår rallylydnadsträning går riktigt bra tycker jag. De flesta av momenten i nybörjarklass går fint (även om allt kan finslipas oändligt mycket mer.) Det vi tydligast behöver träna ordentligt på är
* Att ställa sig från sitt i fotposition: Nu ställer hon sig för all del upp, men trampar frenetiskt, antingen på stället eller så försvinner baken iväg åt vänster.
*Läggande under gång: Nu måste jag stanna upp innan hon ens påbörjar läggningen, och hon sätter sig innan hon går ner med frambenen till liggande. Jag skulle önska att hon mer dök ner i liggande i bästa BC-stuk, men det är kanske att önska för mycket. Det behöver i alla fall bättras på avsevärt. Jag vill att läggningen ska påbörjas i farten, inte att jag måste stanna först. (i rallylydnadens nybörjarklass går man inte vidare, utan stannar jämte hunden för att sedan fortsätta tillsammans)
*360 resp 270* vänster: Vändningen ska ske på stället alternativt i en sväng snäv som runt kanten på en tallrik, om så behövs ska hunden backa. Nu behöver jag snarare 1,2 meter, för Toolah kan varken föra sig "runt sin egen axel" eller backa i rörelsen, utan den behöver röra sig framåt (se filmen)
Dessutom behöver vi nog ha ett kommando för frontpositionen...

Jag tycker faktiskt att vi gör riktigt stora framsteg! Målsättningen just nu är att debutera på tävlingsbanan till sommaren. Billinge BK har en rallytävling i juni -13, och då är tanken att vi ska starta och självklart med godkända poäng! Känns inte helt omöjligt... =)

Inga kommentarer: