tisdag, augusti 21, 2012

Projekt maran

I dag hittade jag första lilla maran-nybörjarägget i hönshuset! Det innebär att projekt maran börjar inom det närmaste! (de är 5 månader, så första ägget kom tidigt!)
Marangruppen består av en stilig blå-koppartupp, som samman med två fina svart-kopparhönor försväntas få fler vackra blå. Dessutom har jag ytterligare två hönor som är svarta men saknar sin kopparkrage, jag gör ett försök och ser om de ihop med tuppen kan få bättre avkommor.

Dessutom har jag två vita maranhönor. En väldigt ovanlig färg på rasen, och tyvärr blev mina två kycklingar hönor båda två. (det är inte ofta man vill ha tupp, men i det här fallet hade det varit optimalt med en av varje kön!) Eftersom det inte går att få tag på fler (jag vill inte heller, med tanke på hönstyfusen) ska jag göra ett försök att renavla den vita färgen med hjälp av den färgade tuppen. Kanske går det, kanske inte. Roligt med ett eget litet projekt är det i alla fall. =)


Inga kommentarer: