måndag, augusti 06, 2012

Kåluppdatering nr 2

Det går inget bra för kålen som odlas utan tomater. Jag har bara sett enstaka små larver, men kålen ser bedrövlig ut. Tror jag ska skörda det som räddas kan och skita i resten. Det har inte blivit något av kornmjölet nu heller, utan jag har istället sätt den här lilla odlingen som något att jämföra med, när jag utvärderar effekten av samodlingen.
Samodlingen tomater-kål går det avsevärt mycket bättre för, även om det förekommer en del hål främst i de lägre bladen.
 Jag tror den här kombinationen är toppen, kanske kompletterat med nät av något slag. (bara nät får jag ju inte heller att fungera...) Nästa år, om jag bara får upp ett par bäddar till vill säga, ska jag nog försöka mig på att odla en hel bädd bara med kål och tomater då förstås. Allra bäst lämpar sig nog sorten hundreds and thousends, en liten ampeltomat, för ändamålet)

Här hittar du kåluppdatering nr 1

Inga kommentarer: