måndag, juli 09, 2012

Stackars familj...

"Blir det tårta idag igen?! Man får aldrig annat..." Stackars min familj! =)
 Idag firade vi i alla fall att min farmor från Skåne kom på besök, med en egenkomponerad korsning mellan macron och fransk maräng-tårta, med inspiraion från detta recept. Bottnen är sjuden marängsmet blandad med mandelmjöl, och lite mörk choklad. Ovanpå den grädde, siktad kakao och färska jordgubbar. Riktigt gott tyckte även den yngsta...!

Receptet, lite så där på måfå dock! ;-)


6 äggvitor, 3 dl socker, 1 nypa salt vispas över vattenbad till ca 60 grader. Tas av från värmen och vispa tills den svalnat. 

Rör ner ca 200-250 (?) g mandel (skållad och fint mald) samt hackad mörk choklad ( 70g ?) Grädda i ugnen 150 grader, ca 1 timme (?) Låt den svalna.

Spritsa ut vispad grädde som en krans runt, och sikta över kakao. Fyll med jordgubbar i mitten. Dekorera med pepparmynta.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jäklans va snabbt du provade :-) va vacker den blev!!! Jag skulle tycka att det vore ett ganska angenämt "problem" att få tårta varje dag :-) maräng är ju barnsligt gott tycker jag! //Kerstin

UlricaA sa...

Ja jag ska prova, det är ett som är helt säkert! även om jag får äta den själv :O)

Carolina sa...

Ser riktigt god ut

Anonym sa...

Fantastiskt vacker, skulle plats i vilken baktidning som helst! Säkert lika god som den är snygg! Har du recept...? /Anna