torsdag, juli 19, 2012

Potatisfunderingar

Jag skördar för fullt av potatisen nu, senast provade vi sorten Marine. En tunnskalig goding, perfekt till att göra Claras systers potatissallad på. (jag tillsatte dock lite kapris också, det blev jättebra!)
Dock undrar jag, varför potatisen inte blommat i år? Inte någon av sorterna... Men gott om potatis, det är det. Nu har det dessutom börjat dyka upp lite bruna fläckar på bladen, så det blir väl till att skära ner alltihop. Men det tar emot, jag vill ju gärna att potatisen ska växa ett bra tag till!

Sedan dyker då nästa fråga upp... Jag vill spara utsäde till nästa år... Om det ens är lämpligt, nu när det blivit brunröta på bladen? (Fast det blir det väl alltid, känns det som. i alla fall för mig...)

Och alla sorter (utom mandeln) är ju sommarsorter, hur går det att lagra dem? Och hur gör man det bäst? Antar att de måste få tjockare skal än de har nu om de ska gå att lagra, och då måste de väl ligga kvar i jorden? Och jag vill ju egentligen så annat när jag skördat potatisen, så frågan blir därför, om jag kan lägga dem i jord på annan plats. Det borde ju gå, tycker jag...

Inga kommentarer: