onsdag, juli 11, 2012

Charlotte Royale

Nej nej, jag har inte bakat tårta nu igen, det här är mer en... bomb. En rulltårtebomb. Eller en 'charlotte royale', som det egentligen heter. (Alltså inte Charlotte russe, som de brukar kallas i recepten. Det är fel! En charlotte russe är klädd med ladyfingers, inte rulltårta!)

Kanske inte så vacker, (en ful rullstårta ger ingen vackert charlotte royale, och rulltårta är inte min starka sida ) men ganska häftig och framförallt; försvinnande god! Dessutom höll den formen även när vi tog av den, som ni ser. Chokladrulltårta med nötcremefyllning ytterst, och citronfromage innuti är en grym kombination, och blåbären tar det hela ytterligare lite högre...

Det här var absolut inte sista gången jag bakade något sådant här, men jag måste verkligen lära mig baka rulltårtor! Jag vet inte vad jag gör för fel, men inte blir de vackra inte.

Jag tycker det är riktigt roligt med tårtor alltså, det trodde jag inte, jag som tidigare bett min far om tårtor vid födelsedagar, efter som "jag inte kan".. . En ny hobby kanske, tårtbak... Men tyvärr är hobby som lär sätta sina spår i och med att man ju "måste" äta av dem också. Den där jeansstorleken 29-30" som jag nu mera kan trycka i mig i (väger 10 kg mindre nu än innan Tilde) lär snart vara ett minne blott! ;-)

Receptet:

Rulltårtan:
  • 3 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 5 msk potatismjöl
  • 3 msk kakao
  • 1 msk vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver 
Sätt ugnen på 250 grader. Täck en ugnsplåt med bakplåtspapper.

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke någon minut.
Blanda kakao med potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en bunke.
Rör ner i äggsmeten till en jämn smet.

Bred ut smeten i ett jämnt rätt tunt lager över hela bakplåtspappret.
Baka i ca 5 minuter.

Ta ut. Strö lite socker över ytan på toppen. Vänd över kakan upp och ner på ett nytt bakplåtspapper. Pensla botten med lite kallt vatten så lossar bakplåtspappret lättare från kakan. Dra loss bakplåtspappret du bakat kakan på.
 Rulla samman anslaget samman med pappret direkt och låt svalna ihoprullad så minskar risken för att den spricker!


Citronfromagen:
  • 6 blad gelatin
  • 3 äggvitor
  • 3 äggulor
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 dl strösocker
  • rivet skal och saft av 1 citron
 Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten 10 minuter. Slå bort vattnet och mikra gelatinet smält, 15–20 sekunder på högsta effekt.

Vispa 3 äggvitor till styvt skum med rena redskap.

Vispa grädden tjock i egen skål, och slutligen gulor och socker för sig. Blanda ner gelatin och citronskal under vispning. 

Rör ner citronsaften i gelatinblandningen, blanda sedan i grädde. Vänd sist i äggvitan till en någotsånär jämn smet med så få tag som möjligt


Klä en rund bunke med plastfolie och klä den sedan invändigt med 1 cm tjocka rulltårteskivor. Häll i fromagen och ställ i kylen över natten. Vänd upp och garnera inför servering.




Inga kommentarer: