söndag, maj 06, 2012

Samodlingsmiss

Jaha. så satte jag visst 8 sträckmeter lök jämte ärtorna i går, för att idag råka läsa att det är en omöjlig kombination. Jag borde kanske koncentrerat mig mer på vad som INTE fungerar, än vad som fungerar optimalt? Jag läste ju bara att moroten gynnar både ärtors och löks tilväxt. Perfekt tänkte jag, en bädd med ärtor, morot och lök, och så gjorde jag så, lycklig i min omedvetenhet.

Nu har jag fått gräva upp löken igen. Jag hoppas jag fick upp alla. Mototsraden blev förstörd den också, så morötter kommer det väl poppa upp lite varstans (men de går ju att rensa bort) Och jag har ingen aning om vart jag ska sätta löken (gul, röd och scharlotten), för den fungerar tydligen inte ihop med bönor heller, och det har jag i en av de andra bäddarna... Potatisbädden är full. Bara en bädd kvar, och där har jag tänkt ha både dill och palsternacka som då inte längre får plats... och som inte heller kan samsas med morötterna...

Det här pusslet kommer antagligen bli lättare att lägga nästa år, när jag har fler bäddar...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Millan i skåne: Jag hade tänkt skriva att du skulle strunta i att det inte går o prova ändå men nu hade du redan grävt upp löken. Hoppas du hittar en plats till den. Förra året gjorde jag något som man inte skulle göra. Jag grävde upp en bit av hästarnas gamla hage o stoppade ner löken där. Sen täckte jag jättetjockt med gräsklipp hela sommaren för att slippa ogräs. men lök får tydligen inte täcka;) men det gick bra o löken blev fin och räckte ända till mars/april. Rolig blogg du har!

Linda Färnevik sa...

Tack!

Jasså ska man inte täckodla lök? Det gör jag varje år, och det har hittills gått finemang! =)

Saraidjurriket sa...

Ajdå, jag har visst satt lök och bondböna i samma låda jag med. Vad var anledningen att det inte skulle gå? För det vete sjutton om jag orkar gräva upp, trots att jag har ytterst lite i jämförelse med dig....

Linda Färnevik sa...

Det vet jag inte riktigt... De trivs kanske helt enkelt inte samman? Behåll du dina där de är, så får vi veta vad som händer! ;-)

Saraidjurriket sa...

Haha, ja, så gör vi! :)