fredag, maj 04, 2012

Jord och potatis!

Igår kom ett lass prima matjord (väldig skillnad från den sandiga jord vi annars har här...) och idag har jag fyllt bäddarna. Det var ett avsevärt tyngre arbete  än att skyffla den spånblande hästgödseln, kan jag säga. Men nu är det klart!
Sedan passade jag på att få potatisen i jorden. 
Det är lite intressant hur mycket det skiljer på utseendet mellan de olika potatissorternas groddar, både i färg och form. Här är early puritan, rocket, juliette och amandine.
 Bondbönor sådde jag mellan potatisraderna (dock inte alls bara mellan den sena potatisen, för det blev på tok för lite bönor. Det blir för lite bönor i år ändå, jag har för få bäddar, ha ha. Vi får bygga fler nästa år...) och sedan satte jag upp armeringsmatta för ärtorna att klättra på. På ena sidan om nätet kommer det vara skugga en stor del av dagen, undrar vad jag ska så där? Lök, sallad, spenat och mangold borde väl fungera?



1 kommentar:

nordicharps sa...

Det blev ju toppen. Visst är det konstigt hur behovet växer med utrymmet :-)
Jag undrar fortfarande varifrån ni köpte matjorden!