torsdag, april 19, 2012

Framsteg i örtlandet 2

Det händer grejer i örtcirkeln! Nu är allt jag ville behålla från den andra cirkeln ditflyttat, sand är ilagd  och markduk på plats i gångarna.

Jag har fått sålla ganska hårt i vilka örter jag ska behålla, av naturliga skäl går det inte att få in riktigt allt från två cirklar, till en. Kvar blir i alla fall timjan, gräslök, dragon, grönmynta och pepparmynta, oregano av flera sorter, salvia, vinterkyndel, mejram och temynta. (den sistnämnda bara för att den är så fin. jag har hittills inte förstått mig på att använda den)

Citronmelissen var så invaderad av mormors glasöga att det inte gick att urskilja vad som var vad, så den fick hönsen kalasa på och så har jag sått ny. Och en liten plats är reserverad till rosmarinplantan som ska få flytta ut så snart den avhärdats litegrann. Jag får aldrig rosmarin att trivas inomhus tyvärr, vet inte vad jag gör fel? Med allt det här är det i alla fall helt fullt i landet och lika bra är väl det; mindre bar jord för fröogräset att kampera i och inget utrymme som jag kan festas att fylla med fler konstigheter! =)

(jag har förstås inte kastat allt som inte fick plats... Libbstickan och malörten flyttade till rabatten redan i fjol, och nu fick isopen göra dem sällskap där. Persilja och dill fungerar faktiskt bättre i grönsakslandet och övriga myntasorter får växa kvar som en del av gräsmattan.Det kommer lukta underbart att klippa gräset just där! =))

Inga kommentarer: