torsdag, mars 01, 2012

Tio! (tolv)

Som jag sa, alla på en gång. 10 (okej, 11, men en var ju död) lamm på under 24 timmar.

När jag kom ut strax före 05 i morse hörde jag på långt håll att det kommit nya lamm: Fyran (fylingsfödd tacka från i fjol) stod i lösdriften samman med två regäla killar (en brun!) och Annuska, Elins julklappsfår (se mer här och här och här) hade blivit mor åt ett lika regält tacklamm.Det gick lätt och smidigt att flytta upp de två små familjerna i lammboxar, och när det var klart hörde jag ett jamande läte nerifrån lösdriften: ensam i ett hörn låg ett litet tacklamm, fortfarande insnärjd i hinnor. Att det var "Fyran"s var det inget tvivel om, hon hade varit ENORM... Som tur är verkar Fyran acceptera sin lilla dotter också, om än lite mera tveksamt. Men vad kan man vänta sig, det är omställning nog för en ungtacka att lamma, och när hon då fick tre på en gång...

TILLÄGG eftermiddag:
Lamm nr 11 och 12 dök upp på eftermiddagen. Det var Tova med den enorma magen, som fick två små gossar. Bara två, det förvånade mig väldigt... Hon var ju så stor, och dessutom fick hon femlingar härom året, så jag hade allt väntat mig i alla fall tre-fyra den här gången.

Förstfödda pojken var pytteliten, och lyckades bli nedkyld så honom fick vi ta in och värma upp med värmekudde och råmjölk med slang. Detta till Tildes stora förtjusning, hon är helt galen i djur, och att få ta på (okej, och smaka på...) den här lille var tydligen helt fantastiskt.

2 kommentarer:

Mian sa...

Jisses så många lamm på kort tid!
Vi kommer snart och köper fler ägg och tittar på de nya sötnosarna.

Linda Färnevik sa...

Ja gör det! Och glöm inte kameran! ;-)