fredag, februari 24, 2012

Väntan

"inget är som väntas tider", ja det vet jag ju av erfarenhet, jag gick ju över tiden 15 dagar när jag väntade Alma... ;-) Att bebisar, mänskliga eller andra, kommer när de kommer och sällan håller den utsatta tiden är ju ingen nyhet, ändå går jag här och vankar i väntan på årets lamm.

De är ju beräknade till månadsskiftet februari-mars (eller för att vara exakt från och med den 22:e (Elims tackor) resp 24:e (Sigges tackor) februari, om man räknar de "normala" 145 dagarna, från att baggarna släpptes.) men i fjol dök ju första lammen upp 3½ vecka för tidigt så när nu "BF" nu är här respetivt redan passerat, så har ju jag vaktat och väntat i många veckor redan. Tackan som i fjol födde så tidigt (men stora och friska lamm), betäcktes upprepade gånger samma dag som Sigges släpptes in, så henne har vi väntat extra länge på, men inte då, det verkar dröja lite till.

De flesta tackorna ser i alla fall dräktiga ut, bara några fjolårslamm som känns tveksamma. Men så hade vi inte baggarna inne så länge heller, bara 1 månad istället för vanliga 1½-2, den här gången. Dumt kanske, känner jag nu. Jag vet inte varför det blev så, egentligen?

Så länge njuter jag lite extra av tidigare års lammbilder...

4 kommentarer:

Lisette sa...

Även om jag inte behöver några ägg så kommer jag rusande när du talar om att "du" har fått tillökning! Så ljuvligt söta som de smålammen är kan man ju bara inte motstå dem.

Mian sa...

Det lilla lammet som sträcker ut tungan lite - underbart!
Vi vill också föjlja med mamma L och titta på lamm. Kanske kommer vi och köper ägg redan denna helg (idag?)
Kommer att ha med lite utsäde till dessa ärtor till dig om du vill ha:
http://miansblogg.blogspot.com/2007/07/vi-fick-fr-ett-antal-r-sedan-utsde-till.html
Kanske är ärtorna de ej "renrasiga" numera, men väldigt goda iaf.

Linda Färnevik sa...

Ni är så välkomna, idag eller vid ett annat tillfälle! Och ni får gärna hälsa på fåren ändå, trots att inga lamm fötts ännu. ;-)

Vill jättegärna ha ärtutsäde också!

Mian sa...

Idag kom annat i vägen...
En portion Vretens Alma ligger färdig till dig. Chilifrön har jag massor (tomatfrön också i mindre antal) - skicka meddelande via kontaktformulär på min blogg om du är intresserad. Fröerna är några år gamla, men det brukar aldrig vara några problem med grobarhet.