torsdag, februari 23, 2012

Tjuvstart

I dag vädrade jag vår på riktigt! 9 plusgrader och strålande sol (om än lite blåsigt) , tvätten fick torka ute, snödropparna kikade fram i trädgården och vi såg årets första fjäril. Då kunde jag inte hålla mig utan tjuvstartade årets odling: jag sådde spenat, sallad och rädisor i växthuset! Jag brukar så ute i början av april med gott resultat, så det här kan gå, med lite tur! =)

Jag gjorde en extra upphöjd bädd och täckte med dubbel fiberduk... Och det kändes så roligt att komma igång med odlingen, jag verkligen längtar efter att få sätta igång på riktigt med årets förodling! Tyvärr har jag inga riktigt bra förutsättningar; vi har alldeles för varmt inne för att få bra plantor, och har inte hunnit ordna något annat heller, det finns ju så mycket annat som ska göras! Så vi får se hur det blir... Om man bara har tillgång till varm plats (ca 23 grader), hur gör man då för att göra det bästa möjliga av situationen? Går det att få användbara plantor över huvudtaget?

3 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Åh, så fint du har "vårat till" bloggen". Visst kliar det något otroligt i fröfingrarna, men själv har jag verkligen fått lugna mig när vi nu är mitt uppe i husförsäljning. Men nästa vecka smäller det!
Beträffande att odla inne tycker jag att det funkar alldeles utmärkt om man bara ser till att ha lite tilläggsbelysning. Jag har mina plantor på en gammal serveringsvagnvagn som jag sätter i vårt svalaste rum - förmodligen 19-20 C intill fönstret. Därtill har jag tagit en helt vanlig kontorsarmatur som har ett rör med varmt och ett rör med kallt ljus (tänt ca 14 hr om dygnet med timer). Funkade alldeles utmärkt för frodiga fina plantor förra året av kronärtskocka, chili, tomat, svartkål, rödbetor (testade att förodla med gott resultat och tidig skörd) och diverse blommor. Trevlig helg och krya på dig från magbacilluskerna!

Linda Färnevik sa...

Tack Mimmi! =)

Vi har ju tyvärr inget svalt rum, det är runt 23 grader överallt, och hittills har det bara blivit långa gängliga plantor när jag försökt... Inte har jag lust att sänka temperaturen heller, min reumatism mår bäst av att ha det lite varmare...

Linda Färnevik sa...

Ha ha, nu tror jag mig ha kommit på en bra lösning! Fortsättning följer... ;-)