tisdag, februari 28, 2012

JAA! Hon sover!

TILDE SOVER!!! ♥

Hon har hela livet vaknat flera gånger varje natt (förutom när hon var riktigt liten och sjuk och inte ville vakna alls), och sista månaderna har varit skitjobbiga med 10-20 uppvak varje natt, alltså flera gånger i timmen. Det har blivit så tungt att aldrig få sova, att jag till och med tänkt tanken att göra något drastiskt som varit tvärt emot mina egna värderingar.


Tilde samsover alltså med oss och ammar fritt (vilket då har blivit typ 10 ggr/natt
ett bra tag nu...) och ibland har jag börjat fundera på om det verkligen varit rätt att låta henne få sina behov omedelbart tillfredsställda oavsett tid på dygnet (kanske inte behov av mat dock, men det finns ju andra behov som är precis lika viktiga!) i och med hennes värdelösa sömn...

Men nu har det vänt, utan att jag gjort någonting alls! Jag är så GLAD att jag inte gav upp och tog till skrikmetoder eller annat som i mina ögon kan likställas med barnmisshandel i princip... =/ Skäms över att jag ens tänkte tanken.


Natten till lördag vaknade hon första gången 00:30 och jag fick nästan en chock när jag insåg att hon sovit över 4 timmar i sträck, inte 40 minuter som vanligt... Andra uppvaket 03:30, tredje kl 05 och sedan vaknade hon som vanligt 06, för dagen.


Natten till söndag vaknade hon 02:30 och 05. (och 06)


Natten till månad vaknade hon 04:30 (och 06)


Och i natt vaknade hon inte alls, utan kl 05:40 (vilket får anses som ok morgontid enligt oss) öppnade jag ögonen och då satt hon jämte mig och såg glad ut. Hoppas, hoppas hoppas, att detta håller i sig nu!

4 kommentarer:

nordicharps sa...

Så underbart skönt! Jag har också haft et sådant barn det är faktiskt tortyr att aldrig kunna sova, and nästan omöjligt att fungera och prestera normalt. Nu håller jag tummarna så att de vitnar, för att detta är vändningen.
Kram på er.

Anonym sa...

Vad härligt!! Jag vet precis hur det är med en liten som vaknar stup i kvarten. Men det vände tillslut även här även om det tog sin lilla tid. Hoppas hon fortsätter såhär nu framöver :)
/Anna

Carolina sa...

Håller tummar och tår för att detta är en trend som håller i sig :)

Linda Färnevik sa...

Blä, i natt vaknade hon stup i kvarten igen... =/