tisdag, januari 24, 2012

Nyttigare variant

Det här receptet ger världens godaste tekakor. De är troligtvis även världens mest onyttiga tekakor dock ;-)

Här kommer mitt lätt omarbetade recept, som ger lite nyttigare och billigare, men lika goda, bröd. De är fortfarande inget vardagsbröd varken ur hälso-eller ekonomisynpunkt, men ibland vill man ju ha något lite extra gott till frukost och då är de perfekta!
Tekakor, -my way
25 g jäst
1 dl surdeg (jag har använt råg)
3 dl mjölk
2 dl vatten
2 msk honung eller sirap (jag har använt sirap då barn under 1 år ej ska äta honung pga risken för spädbarnsbotulism)
14 dl dinkelsikt
2 äggulor
100g rumsvarmt smör
1½ tsk salt

Lös upp jästen i vattnet och tillsätt övriga ingredienser, klicka i smöret. Arbeta degen ordentligt, Låt jäsa i ca 60-90 min (beror lite på hur mkt fart du har i surdegen)

Ta upp degen på mjölat bakbord (den är ganska lös), dela den i 16 lika stora delar och rulla till spända bollar. Låt vila några minuter

Kavla ut till runda kakor och nagga dem. Låt jäsa på bakplåtsklädd plåt i 60-90min ca.

Grädda i ugnen, 250 grader, tills de fått lagom färg. Spruta in liten vatten samtidigt som du sätter in dem.

3 kommentarer:

UlricaA sa...

Dom är säkert jättenyttiga...för själen! Skall provas! Om inte annat för att fira när valparna behagar komma ut! Vilken dag som helst nu tror jag...kram!

Linda Färnevik sa...

=) Så spänande med valparna! Jag har stenkoll på bloggen nu och trodde faktiskt de kommit härom dagen när det stod om en massa bebisar!

UlricaA sa...

Blev så fina tekakorna! ska ta dom till kvällsfikat!!! Mumma! och du är så välkommen att kika in på bloggen, ännu är det dock lugnt!