lördag, november 05, 2011

Gardinsömnad

Min bestämda uppfattning är att jag inte kan sy. (Därför har gardinerna i hallen varit "upplagda" med hjälp av knappnålar i 4 år nu...) Ändå fick jag för mig att jag skulle sy nya gardiner, hissgardiner... Jag var först inne på att köpa, men i och med att vi har fyra fönster hade det blivit rätt dyrt. Dessutom var det svårt att hitta i rätt bredd...

Det borde inte vara så svårt att sy själv tänkte jag, nu när svärmor lagat min gamla husqvarna... (som jag för övrigt fick av henne i present, julen 2005, tror jag att det var) Jag ritade ett enkelt mönster och tänkte att jag borde kunna sy klart alla fyra gardinerna på en eftermiddag!

Eh... som vanligt tror jag alltid att saker är enklare, och går fortare, än vad de faktiskt gör. Det har gått 3 veckor nu, och EN gardin är klar. Så fort jag klippt till en bit, eller plockat fram strykjärnet, eller symaskinen, så måste jag avbryta och ta hand om barn eller liknande. Och jag har inte plats att ha strykbräda och symaskin stående framme så det blir mest ett evigt fram-och bortplockande, istället för sömnad.Men det är roligt att sy när det väl lyckas genomföras! Och det blir bra! (Och billigt: 1 st regält äldre lakan och 3,5 m spets a´ 15kr/m. + vit tråd, kommer räcka till samtliga fönster) Hoppas jag så småningom lyckas få sytt alla fyra... ;-)

4 kommentarer:

nordicharps sa...

Bra jobbat!! Jag tyckte också att det var jobbigt att inte kunna ha grejerna stående framme. Nu skulle jag kunna ha dem framme, men jag syr inte längre. Skyller på ögonen som inte hänger med, och glasögon som ramlar ner precis i fel ögonblick :-)

nordicharps sa...

PS Jag kan nu intyga att de är precis lika fina i verklighet som på bild! DS

lilian sa...

Sjuttsingen!!!! Vad du är duktig!!!!!

Vad du än ger dig på, blir det kalasbra!!!!

(jag har inte ens fått snickrat soffan ännu---:-(( )

Linda Färnevik sa...

Tack!