måndag, juli 18, 2011

Ringblommesava steg 1 och 2

Jag har i flera år tänkt göra ringblommesalva, en fet, mjuk salva som är bra för torr hud och lindrigt eksem, och som är helt och hållet naturliga ingredienser... Och nu ska det bli av tänkte jag!

Steg 1 är Almas fina ringblommeodling (slingerkrasse i kanterna)Steg 2 är en stor glasburk full med blommor och ekologisk rapsolja.Nu ska blandningen stå i ett varmt fönster i 6 veckor, innan det är dax för steg 3. =) Undrar bara vad jag ska använda för burkar till salvan sedan? Jag behöver ju inte så många, tänkte bara göra salva för eget bruk (och kanske ngn burk till släkt och vänner) så att beställa från burkaroch flaskor känns för kostsamt... Och gamla syltburkar är för stora... Hm...

6 kommentarer:

lilian sa...

åh, så spännande!!

Barnmatsburkar med virkad hatt?

kramar

Linda Färnevik sa...

Problemet med barnmatsburkar är locket, det sluter av ngn anledning aldrig riktigt tätt efter att man öppnat dem...? Annars var det en bra ide. =)

Sofia sa...

Såna burkar som man köper caviar/stenbitsrom i.Dom finns då iaf i två olika storlekar vet jag.Vi har dom bla till kådsalva =)

Linda Färnevik sa...

Bra ide. Då¨gäller det att hitta många användningsområdem för caviar, så jag får lite burkar! =)

Sjömans-Elin sa...

Var inne på samma sak som Sofia. Eller om du känner någon som äter St. Dalfours marmelad i miniburkar. Jag har en hemma, kan äta upp den åt dig. (http://odyb.net/wp-content/media/2007/01/stDalfour.jpg) Alltid en början, liksom.

Sanne sa...

Har inget bra tipps på burk tyvärr.. men vet att man kan lägga i lavendel med ^^