fredag, juni 24, 2011

Barnmat

När Tilde låg i magen kände jag mig ganska säker på hur jag ville göra med hennes mat och ätande. Helamning i 6 månader, och därefter BLW (Baby-Led Weaning. Att barnet själv bestämmer takten för introduktionen av fast föda genom att plocka i sig själv) Och om det ändå istället skulle bli pure och gröt så skulle det vara home-made, precis som med Alma...

Nu blev det inte riktigt så... Vi fick börja ge ersättning ganska omgående då mjölken inte alls räckte till, och när Tilde nu inte kan/vill/vågar (?) dricka den heller så sitter jag ändå här med min gummisked och matar min 3-månadersbebis med gröt av köpt pulver. =/ (mjölk och glutenfritt, proteinberikat). Det känns så där, men i dagsläget finns inte så många alternativ, hon måste ju få i sig i alla fall lite näring!

Som tur är tycker hon att åtminstone pure är rätt gott, majs och potatis samt mango faller henne mest i smaken just nu. Och hon är riktigt duktig på att hantera tungan, det mesta hamnar faktiskt i magen, bara litegran kommer ut igen. =) Om det bara blir lite lugnare med lilltjejen, så ska det åtminstone bli hemgjorda pureer. Jag är inget fan av de där burkarna egentligen...

1 kommentar:

Hanna (pinklove) sa...

Du är så duktig och stark. Otroligt vad du orkar med, men jag gissar att jag hade orkat jag också om jag var i samma sits. Man gör ju allt för sitt barn.


Angående Babymonitorn:

Det var den billigaste (299:-) som säljs på Clas Ohlsons. Så den rekommenderar jag INTE! Hade tänkt köpa IKEAS, men den var slut och skulle inte komma in på flera veckor och vi behövde en nu. Philips är kanon! :)
Finns också en "TALK"-knapp, som storasyskon kan hålla in för att kunna kommunicera med den föräldrar-monitorn, även fast babymonitorn är avstängd. Kanske något för storasyster? :)

Kram!