söndag, april 17, 2011

Två sorter!

Jag fick en liten överraskning när jag skördade de sista jordärtskockorna idag; jag har ju inte en sort, utan två! Tidigare har jag bara tagit upp rödskaliga, koniska skockor, men i en av hinkarna var där runda, vita...Efter att ha läst på lite drar jag slutsatsen att de vita skockorna är av sorten "Bianca", vilket ska vara den enda sorten som blommar... Och när jag tänker efter, så var det nog så att endast en av mina fyra plantor blommade i höstas?!

De röda skockorna är jag däremot osäker på vad det är för sort... Oftast anges nämligen inte sorten när det gäller jordärtskockor, utan man skiljer bara på rödskaliga och vitskaliga... En gissning är att det är "Fransk röd", men det är väl något jag tyvärr aldrig kommer få riktig klarhet över. =)

I år dubblar jag mängden jordärtskockor i odlingen, hälften av var sort. Och är det någon i närheten som vill ha utsäde från den röda sorten så säg till omgående, innan vi äter upp dem alla!

3 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Jag vill ju ha =)

Linda Färnevik sa...

Tänkte faktiskt på dig när jag skrev! =)

Har plockat ihop ett gäng röda, samt en vit som blivit över åt dig... Så får vi försöka ses snart! (de största och finaste är uppätna, men det finns gott om små kvar!)

Familjen Andersson sa...

TACK! Jag ska försöka ta mig en tur till Floby måndag eller tisdag...måste handla på kvarnen...är du hemma? Dock får det bli en utomhus visit på avstånd iom att vi haft magsjukan...