lördag, april 02, 2011

Å det som gick så bra...

Slut på det roliga, nu blev det plötsligt en hel hoper problem bland fåren. Allt som gått så bra hittills... =(

I går lammade en av de 5-åriga förstföderskorna, och blev nog lite chockad eller stressad av det hela, för hon vandrade ut i hagen och la lammen en här och en där ute i kylan... Sedan lyckades dessutom en några dagar gammal lammunge göra illa sin höft.

Och det var ändå ingenting mot vad som komma skulle! Maräng, min första tacka, som tillbringade sin första tid som flasklamm här i köket, hade haft värkar i flera dagar. Hon var pigg och åt, men jag misstänkte ändå att något var fel, och mycket riktigt, i dag kom ett dött, missbildat lamm.

Det var svårt att fota så man såg ordentligt, men nosen var lång, vriden och platt, den hade inga ögon... även formen på huvud och öron var konstig och den var mager och eländig. Bild finns här, jag länkar istället för att lägga upp bild, med tanke på eventuella känsliga personer...

Sedan hände inget mer, och vid undersökning visade det sig att tackan hade minst ett lamm kvar i magen. Det låg dock alldeles galet, jag kunde varken dra ut eller trycka in det, utan det satt som berget i bäckenet på henne. Det hela slutade tyvärr med nödslakt...

Sådant här får mig verkligen att tappa lusten helt, just nu önskar jag att vi inte hade några får alls... =(

6 kommentarer:

Sjömans-Elin sa...

Nej! Fina Maräng! Jag som hoppats på att hon skulle få ett fint tacklamm! Fy fasen vad tråkigt! Nu blir jag också ledsen!

Linda Färnevik sa...

Ja det är riktigt, riktigt tråkigt... Varför händer elände dessutom alltid favoritdjuren?

För övrigt kan du välja lamm nu när helst du får lust. =) Alla tackor vars avkommor lämpar sig för att behålla i avel, har lammat nu!

nordicharps sa...

NEEJ!! Jag är också jätteledsen, fy F-N.

Carolina sa...

Usch, stackars er och tackan förstås. Hoppas lusten kommer tillbaka snart.

Annelie sa...

Men vad tråkigt sådana där gånger önskar man att någon annan kom och ordnande allt åt en...och visst är det alltid favoriterna som det händer något med.

Fru Slottner sa...

Inte alls kul när lamningen krånglar, och nödslakt av ett kärt flasklamm är alltid sorgligt.
Våra lamm har inte börjat komma ännu, baggen kom vid nyår, så det dröjer ett tag...
Har inte läst så mycket sista veckan då vårt hus brann i torsdags. Alla är välbehållna men huset förstört....
Kram till dig o din lilla familj!