onsdag, februari 16, 2011

Favoritbrödet: honungsbröd

Jag har blivit tillfrågad om receptet förut, men inte kommit mig för att lägga upp det på bloggen. Det är våran absoluta favorit här hemma, och är från början en kombination av två olika recept, ett från "riddarbageriets bröd" och ett från "surdegsbröd". Jag vet inte längre hur recepten såg ut ursprungligen, men så här bakar jag iaf hela familjens älsklingsbröd:

Honungsbröd
Ingredienser:
3 dl vatten
50 g honung
1 dl rågsurdeg
3,5 dl dinkelsikt
3 dl rågsikt
1 dl grovt rågmjöl
10 g jäst
15 g salt

Blanda samtliga ingredienser och knåda i maskin ca 10 min.

Låt degen jäsa ca 2 timmar.

Forma en limpa och lägg på plåt eller i form (bekvämt tycker jag...)

Låt brödet jäsa till dubbel stl, ca 1½ timme.

Sätt in börden i ugnen (250 grader) och spruta in lite vatten med blomspruta. Sänk värmen till 220 grader.

Grädda tills innertemperaturen är ca 96 grader.

4 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Låter fantastiskt gott - sk aprovas genast! Tack för receptet.

Hanna (pinklove på FL) sa...

Oj det såg verkligen gott ut! Måste jag prova! :)

Linda Färnevik sa...

Ja det här brödet är verkligen gott, rekomenderas varmt! Det går även bra att minska lite på honungen och byta lite av rågsikten mot mer grovt rågmjöl, om man vill ha det en gnutta nyttigare! =)

Anonym sa...

Hej Linda!

Tidigare följde jag med glädje din blogg. Nu har jag tyvärr inte tid till så mycket bloggläsande längre, men när jag läste detta inlägg sparade jag receptet och skrev ut det. Nu har det äntligen blivit av att baka det också! Det var verkligen fantastiskt gott och är nu även mitt favoritbröd. Så jag ville bara titta in och tacka dig för receptet! :)

Linnea