tisdag, februari 15, 2011

Cheesecake med hallon

Vi hade besök från dalarna förra veckan och ägnade då helgen åt cheescake-bakning. Det är onekligen väldigt gott med cheescake, om än inte särskilt nyttigt... eller billigt, för den delen. Men gott är väl huvudsaken, eller hur?! =D

Jag har tidigare bara prövat fryst cheescake, och det vid bara ett eller två tillfällen, men nu har jag fått en nya favorit, så efter lite modifiering passar min (och familjens) smak perfekt!

Halloncheesecake

*10 digvestivekex, -krossade
25-50g smör, -smält

Blanda och tryck ut i en smord form med avtagbara kanter. Grädde i 175 grader tills den får lite färg

* 200g hallon
400g färskost av philadelfia-typ
3 ägg
0,75 dl socker

Blanda till en jämn smet, häll över den färdiggräddade bottnen. in i ugnen ca 25 min.

* 2dl cream fraiche
1 msk florsocker
1-2 task vaniljsocker

Blanda och stryk över kakan. In i ugnen ytterligare 5 min

Låt svalna, ät, njut och göm undan eventuellt dåligt samvete! (lånad bild. Min vart inte riktigt lika fin, men nästan...=))

Inga kommentarer: