tisdag, november 30, 2010

Inte alltid så roligt

Så här års tycker jag i ärlighetens namn att det är ganska jobbigt med alla djuren. De håller mest till inomhus så det blir mycket skit att mocka (och så går det trögt att köra skottkärra i snön, när man väl har skottat fram stalldörren så att man ens kommer in i boxarna, vill säga), och framförallt så är det ett evinnerligt vattenbärande. Det är vattenhinkar morgon-middag-kväll, och det går inte att komma ifrån att 25 får, 30 höns och 2 hästar gör av med ganska mycket vatten på ett dygn... (Och för att återigen gnälla lite över foglossningen, så måste jag påpeka att den inte precis gör vattenbärandet trevligare!)Men! Om man bortser från allt tungt extrajobb, så är det väldigt härligt med vinter, iaf en dag som denna med solsken och knarrande snö i -13 gradig kyla! Världen är plötsligt så vacker och ljus!

3 kommentarer:

UlricaA sa...

Vet du vad? Jag håller med dig! Kan säga att bära mat till våra kor som är fem till antalet och går ute alltid är hemskt för tillfället! Mina fem får äter däremot inga mängder...DET är underbart!

Madelene sa...

Jag är lat och låter hästarna gå i våran lilla hage precis vid huset så jag kan dra ut vattenslangen.
Finns inte en chans att jag skulle orka bära en vattendunk just nu, vilket annars vore alternativet om de fått gå i riktiga vinterhagen. Men jag hoppas att dom snart ska kunna gå i den också, lite roligare att ha dom på 5 hektar istället för 0,5.

Anonym sa...

Åh, var rädd om dig bara !
Jag tycker det allra värsta med vintern är vattenbärandet. Det är nog det enda eländiga jag kan komma på förresten, annars är jag barnsligt förtjust i vinter och snö :-)
Malin