måndag, oktober 25, 2010

Årets sista kycklingar

Jag fick en beställning på 20 appenzellerkycklingar, och la in mer än dubbelt så många ägg i maskinen av både appenzeller och faverolle: det är ju trots allt höst och årets tupparna är just könsmogna, så jag vågade inte hoppas på allt för god befruktning av äggen. Därtill har jag slarvat lite med ägghanteringen och knappt vänt äggen inför ruvningen då jag mått dåligt... När sedan Alma lyckades vrida ner värmen regält i kläckaren, tänkte jag att loppet nog var kört, men till min förvåning kläcktes vartenda ägg! Har aldrig haft så bra kläckresultat förut!

Beställaren slog till på stort och köpte alla 44 kycklingarna, skönt, för jag vill inte ha kycklingar på hösten, och särskilt inte nu när jag mår som jag mår. Men förbaskat söta och mjuka är dom ju, så lite snopet var det att det inte blev en enda kvar här hemma! =)

1 kommentar:

Fru Purjo sa...

Ja kycklingar är verkligen söta :-)

Vi har en höna som lagt sig på ägg..nu?? Trodde först inte hon menade alvar....men nu har hon legat i ett par dagar...