fredag, juli 02, 2010

Spännande variation

Aldrig trodde väl jag att jag skulle kunna driva upp så här fantastiska tomatplantor, gröna och frodiga, vissa med stjälkar lika kraftiga som mina tummar. inte ens när jag tidigare köpt stora uppvuxna plantor för dyra pengar, har de blivit så här fina!

De plantor som var 1dm när jag fick dem, går mig nu till bröstet, och de pyttesmå knappt 5-centimetersbebisarna från Sally fyller nu amplarna med sina gula blommor. Vilken enorm skillnad det är att odla i ett växthus med ganska perfekta förhållanden, jämfört med fönsterkarm där det förvisso är varmt, men är bristfälligt ljus, eller kruka ute där det är ljust, men ofta är bristfällig temperatur och ganska blåsigt och dant. Jag är så glad över mitt växthus!

Jag odlar ju ganska vanliga tomater, och ändå är det en enorm variation!
Från körsbärstomaternas skyar av små blommor
till bifftomatens jättar

Vissa tomater är blanka

andra är matta

och några är päronformade.

Så småningom kommer de dessutom skifta i olika färger, rött, gult, randigt och "svart".

Det finns så många roliga tomatsorter, nästa år vill jag nog prova något ännu "konstigare" , kanske de här. Eller varför inte de här? Heltokiga! =)

6 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Visst är det en fantastisk känsla när det växer så det knakar i allt det ätbara gröna! Så gott det ska bli att hugga in på egna fina tomater. Du ska verkligen vara nöjd med ditt riktiga hantverk till växthus - massor av pluspoäng för det fina egna arbetet!

Sjömans-Elin sa...

Undrar hur det kommer sig att jag tar åt mig lite av äran av de där tomatplantorna *fniss*

Pernilla sa...

Vad roligt att du fått det så fint i växthuset. Tänk sen får ni äta tomater till frukost middag och kvällsmat.... hehe hoppas inte ni är allergiska som jag. Vill äta men kan inte .. snyft men ändå odlar vi massor.

Linda Färnevik sa...

Elin: klart du ska göra det! Utan dig hade växthuset antagligen inte blivit färdigt ännu, och då hade jag inga tomater haft! (inga så här fina, i alla fall. =))

Pernilla: vi är inte allergiska, dessbättre. Inte har vi tänkt äta tomater hela tiden heller, utan anledningen till att det blev så jäkla mycket tomater, är att jag tänkt frysa in och använda i alla de rätter man annars har krossade tomater på burk. Så mycket bättre och godare! Förhoppningsvis räcker de egna tomaterna en stor del av vintern...

Bolsråsen sa...

Jag är avis på ditt växthus! Det frodas verkligen på Äleberg! Kram Hanna

Linda Färnevik sa...

Ja det gör det. Även bladlössen frodas dock, dem kan du få om du vill!! =)