torsdag, juli 01, 2010

Jorgubbstjuv

Nu äntligen har jag tagit mig för att halma runt jordgubbarna. Då upptäckte jag det fasansfulla: det är någon som äter upp jordgubbarna strax innan de mognar! Vem, är frågan.

Sniglar har vi aldrig haft några, och inte heller nu hittar jag några slemmiga spår efter sådana gynnare... Så antagligen är det fåglarna, och sådana har vi ju desto fler av. (men de har aldrig tidigare rört jordgubbarna, så jag har inte förstått vitsen med bärnät för än nu...)

Blått nät införskaffat och uppspänt. Kanske inte vackert, men förhoppningsvis effektivt.

Alma har sett ut denna jättejordgubbe, som inte alls ser ut att höra hemma i ett svenskt jordgubbsland... Och hon kommer inte bli glad, om den blir uppäten av ngn annan än henne, när den väl mognar vill säga. Hon kontrollerar färgen dagligen , men den är alltjämt vit...

4 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Jag tog skat j-klarna på bar gärning häromdagen. INTE kul när man bara har en pytteliten pallkrage att försörja en hel jordgubbssugen familj!

Sjömans-Elin sa...

Ha ha, man kan tro att ni inte är så ekologiska som ni påstår er vara där ute på bonnvischan... Det där liknar mer en Blegian Red :)

nordicharps sa...

Jaha, jag har 5 jordgubbar, på plantor som jag räddade från jordgubbslandet bortom hallonen, (som jag har inte heller skött om..)
Nu hoppas jag att Vera inte upptäcker dem. Hon grävde ju upp och åt nästan alla mina morötter förra året!

Linda Färnevik sa...

Mimmi: vi har väl en yta på drygt 5 pallkragar, men det räcker ju ingenstans i alla fall. Hela familjen skulle lätt kunna tänka sig en full djup tallrik jordgubbar var dagligen, så det skulle behövas avsevärt större odlingsyta egentligen...

Elin: ja den ser ju ganska beölgisk ut. Detta trots att den inte fått ngt gödsel ALLS sedan planteringen för nästan 1½ år sedan. jag missade liksom den där gödslingen som borde skett i höstas. Men den verkar inte bry sig... =)

Sally: jag är så avis på alla dina fina bärbuskar... Blir en massa god sylt mm ju! Har just öppnat en av dina burkar svartvinbärssylt... =P Kanske får du sätta upp nät för Vera också, fast något betydligt kraftigare... Typ viltstängsel. =)