lördag, juli 10, 2010

Jordgubbens dag

Idag har det verkligen varit en heldag på tema jordgubbar. Naturligtvis lyckades vi planera detta en dag när det var dryga 30 grader i skuggan, inte helt optimalt, men det gick ju det också. =)

Jag, min lillasyster och Alma åkte till Boestorp i Vedum, och lyckades där plocka ihop inte mindre än 55 liter under några timmars krypande på det stekheta, vindstilla fältet. Rikligt med jättefina jordgubbar fanns där, och Alma la nog inte en enda i hinken, utan alla hamnade i magen... =) (Jag erbjöd mig att väga barnet innan och efter, men det tyckte de inte var nödvändigt. =))

Resten av dagen tillbringades så i köket, ingen jättehöjdare att stå framför spisen timme efter timme när det är närmare 40 grader varmt i rummet, men tillslut hade i alla fall mina 40 liter jordgubbar förvandlats till 5kg marmelad med lime, 12 kg sylt och 6kg lättsockrade, mosade bär i frysen till vinterns våfflor och pannkakor. Därtill hamnade en hel massa gubbar i magen tillsammans med vaniljglass.

Nu vill jag inte se åt jordgubbar på ett tag. Inte på minst... 2-3 dagar. =)

3 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Vilken ljuvlig skörd! Hoppas du blev nöjd med den fina jordgubbsmarmeladen med lime - vi mumsar för fullT! Vad kostar självplock nuförtiden?

Familjen Andersson sa...

Jag tycker det är så fantastiskt att du orkar väga exakt allting du gör jämt =)

Linda Färnevik sa...

Mimmi: Ja vi får hoppas att den blir god! Jag gick inte efter ditt recept riktigt, för jag använde inte syltsocker, men det blir nog gott ändå! Självplocket här var inte jättebilligt, 28kr/kg, men allt värt det. finns billigare ställen, men där var det visst mer eller mindre slut nu...

Fam. Andersson: Tja, jag väger ju allt till recepten, så då blir det automatiskt att jag räknar ut hur mycket det blev, vet inte varför... =) Gör jag sylt på 8kg jordgubbar och 4 kg socker... så blir det ju 12...

Vad vägde jag annat sist, kanske potatis? hur mkt potatis det blir av en sättpotatis etc, tycker iaf jag är tämligen intressant, så jag lär fortsätta använda min våg.