fredag, juni 18, 2010

Jag har syndat...

Jag vill ju gärna så mina egna frön, eller kanske byta/köpa/få småplantor av vänner och bekanta... Och det brukar lyckas ganska väl på det stora hela. Men idag har jag gjort ett ganska omfattande undantag.

Vid ett besök på Öbergs plantskola i Varnhem, råkade jag få syn på halvstora (nästan 2 dm) aubergineplantor. Aubergine är en av sakerna som står på vill-odla-listan (tillsammans med bla pepino, tomatillo och jordmandel, för att bara nämna några...), och i och med den ändå ganska trevliga prislappen, 29kr, så två plantor fick faktiskt följa med mig hem.
Dessutom hamnade en wasabiplanta i kundvagnen också, sushiälskare som jag är kunde jag ju bara inte låta bli... Att den enligt många ska vara halvt omöjligt att odla är väl en annan femma, men det är i alla fall värt ett försök. =) Utöver de starka ritsomerna så ska man även kunna äta bladen, i sallad eller stekta. Men det lär ju dröja innan jag får testa det, min planta är inte sådär våldsamt frodig och bladrik, precis. =)

Nu är det ännu lite trängre i växthuset, alltså. =)

1 kommentar:

Sjömans-Elin sa...

Wohooo, I'm not the only one. Önskar bara att karmaskinen och rocken också bara kostade 29 kronor... Grattis! Sambon och jag kommer gärna och äter upp skörden när den tiden kommer.

PS. Hälsa Stybbe att jag är lite sugen på röjsågen och hagarna. :P Men INTE på jordkällaren :S