lördag, december 05, 2009

Julgodis!

Ja nu är jag igång med bakandet och godistillverkandet inför julen! Idag har det blivit 3 sorter gjorda: chokladfudge med cashewnötter, gräddkola och snöbollar. Chokladfudgen är en favorit från i fjol, men när jag tittar tillbaka inser jag att ni inte fått receptet! Det måste ni ju få, så gott, så enkelt och så snabbt!
350g choklad (jag föredrar mörk, men resten av familjen ljus... Så det får bli en sats av varje här =))
1 burk sötad kondenserad mjölk
30g smör
140 g cashewnötter

Lägg kondenserade mjölken och smöret och en nypa salt i en kastrull. Hacka chokladen fint och häll i. Smält långsamt och rör hela tiden. Lägg nötterna i en plastpåse, dunka sönder med en kavel t.ex. och häll nötkrosset i smeten. Häll ut i en bakplåtsklädd form så att det blir ett ca 1.5 cm lager. Kyl i kylskåp eller frys. Stjälp upp och skär i lagoma bitar. Förvara i frysen.

Förövrigt, jag har fått en del kommentarer om att vi är så duktiga som kan göra julgodis nu och få det att räcka ända fram till jul...

HA HA HAAA!
Det trodde ni va? Inte en chans! =) Det här är uppätet långt innan jul, men det är ju bara göra mer om man fortfarande är sugen då. Vilket iaf jag inte brukar vara. Själva julmaten är mer än tillräckligt för min del på julafton. ...

3 kommentarer:

UlricaA sa...

Åh det är så gott! Jag fudnerade på igår om jag skulle göra det men gör jag det nu så lär jag ha ätit sönder magen på godis innan jul :O) det är ju sååå mumsigt! Har jag hemma så äter jag tills det är slut....och jag ska försöka gå ner lite i vikt inför våren så ja då får jag väl vänta då då :O)
Ha en riktigt skön söndag!
Kramar Ulrica

-Hönsmammann- sa...

tycker det är väldans duktigt att göra en sådan massa julgott. Känner hur prestationsångest-nivån höjs för varje rad jag läser, itakt med ett stegrande sötsug... :)

Linda Färnevik sa...

=) Måhända att du får prestationsångest nu, men jag får i gengäld bikiniångest när jag tryckt i mig allt godis. jag vet inte vad som är värst!?! =D