söndag, september 27, 2009

Renaste hönshuset i kommunen!

...har jag nog nu! Har ägnat dagarna 3 åt regelrätt sanering i hönshuset. Jag har inte upplevt att det var så skitigt där inne, jag mockar och dammsuger ju varje vecka hos de små liven, men nu när jag såpskurat från giolv till tak så syntes skillnaden mer än tydligt!!

Det blir visst en hel del fläckar på väggarna av höns som varit ute och badat i fuktig jord och sedan skakar sig, dessutom lyckas de skita på väggarna. Och på sittpinnarna. Osv. Jag vet inte hur de bär sig åt. =) Men med rotborste och grönsåpa så blev hönshuset som nytt, så rent och fint och ärligt talt, inte en doft av höna. Det "problemet" åtgärdar dock hönsen inom ett par dagar.

Synd att jag varken har tid eller engagemang att alltid hålla det så här rent, för det är verkligen en fröjd att vistas hos hönsen efter en sådan här storstädning. Nog för att det är trevligt annars också, och mitt hönshus anses nog vara väldigt välstädat rent generellt, men... Såpskurning varannan vecka, det vore ngt det!

Försökte fota hur rent och fint det blev, men det var visst inte det lättaste i mitt hönshus. Det är liksom inte fotovänligt utan man får bara med en liten del i taget. vad som däremot fastnade på bild var hela appenzellerflocken, som samlades för att undersöka vad matte höll på med. Ni ser dock i bakgrunden hur välskurat allting är! =)Appenzellerhönsen har förövrigt hunnit bli riiktigt trevliga under det gångna året, från att ha varit hysteriskt nervösa och flaxiga och dessutom svåra att föröka har de blivit en harmonisk nyfiken flock som i år haft 100% befruktning på sina ägg och fått massvis med riktigt fina kycklingar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mer välstädat hönshus får man leta länge efter. Duktig är du!
Tror bara ett nybyggt hönshus kan slå dig men då får inte några hönor ha flyttat in där ännu.
Kram
Pernilla

Linda Färnevik sa...

Tack! Synd att man inte kan säga detsamma om vårat eget boningshus! =) Hoppas vi ses snart Pernilla! (Föresten, hur gick det? blev de några värpisar till mig?) kram!