måndag, augusti 03, 2009

Fönsterrenoveringen

Några har undrat hur det går med fönstren. Ja vad ska jag säga, det går, men inte fort i alla fall. Trots att det egentligen är ganska roligt när man väl håller på så är det svårt med motivationen. Till viss del beror det kanske på min... arbetslokal. P.g.a. platsbrist sitter jag inne i fårens gamla box. Det är mörkt och inte ergonomiskt någonstans. Och trångt. Det är enda stället vi har där jag får plats, men ändå får jag inte plats, om ni förstår vad jag menar.
Dessutom har vi lyckats bli "pålurade" ett kitt som inte kan målas över förän efter en halv livstid (eller ja, 2-4 veckor står det), så det blir mycket väntetid dessutom. Har sett att det finns andra med både 2 och 5 DAGAR till det är övermålningsbart, kanske skulle jag gömma de där tuberna jag har och köpa nya.... Så eländet blir gjort någongång!

Nu bara väntar, och väntar... och väntar jag. och kommer liksom aldrig framåt iom att jag bara kan ta ner ett par fönster åt gången. Hur ska kittet egentligen kännas när man kan måla över det? Och är det "långsamma" kittet bättre än det "snabba"? Jag vet ju att jag har en glasmästare som läser bloggen ibland, förhoppningsvis kan jag få svar på mina frågor! =)

Men visst, det blir ganska bra när det blir färdigt, det måste jag säga. Fönstret jag visade sist ser nu ut så här (fodret är bara grundat, och fönstret är oputsat, fattar inte varför jag inte putsade INNAN jag satte upp det!?! Men visst är det bra mycket finare!?! Och tätare, kan man ju hoppas. men inte för tätt heller. Vi får hoppas att det blir bra helt enkelt, det måste det bli, med så här mycket arbete...) Före:Det som känns lite eländigt är att det här är TVÅ rutor som är färdiga. Två, av 23.... Jag ligger helt klart efter om jag ska bli klar innan vintern. Kanske får jag nöja mig med söder och östersidan i år, de är mest påverkade av vädrets makter. Men oavsett är jag hopplöst efter.

2 kommentarer:

lilian sa...

Kors, vad fina fönstren blir efter allt ditt jobb!!!
Det där med att vänta på att det skall bli övermålningsbart är inte ett dugg bättre här:
har strukit primer på alla mina fönsterbleck----skall övermålas inom 3 dygn!
Men vad gör man, när ett regnmoln bestämt sig för att placera sig rakt över mitt hus???? den närmsta veckan!!!!!!!!!
kram ma

Glasmästarens fru sa...

Vad du ligger i! Så här säger glasmästaren:
SMP-kit och Mono 321 är övermålningsbart efter 1 dygn. Men de är lite svårare att arbeta med och kräver att man kan hantera en limspruta. "Vanligt" kit används inte av glasmästare idag, inte på utsidan, men de trycker glaset i det. Det måste ha torkat innan du målar det och det ska då vara hårt. Man kan ju alltid lämna in bågarna till en glasmästare för omkittning, då tar de bara bort det kittet som är löst, sedan lägger man nytt plastiskt kit (SMP/Mono) över. Det kostar inte skjortan, äts inte av fåglar, lång hållbarhet och det går fort..Kan ju vara ett alternativ kanske.