måndag, juli 27, 2009

Kaninslakt och rekordstor squach

Idag var det dax för första kaninslakten. Jenni hade med sig en 1-årig hona från sin uppfödning som inte presterat särskilt bra i aveln, nu skulle vi se om hon gjorde bättre ifrån sig i grytan. =)

Jag ska villigt erkänna att jag inte hjälpte till särskilt mycket, annat med att hålla upp påsar för avfall resp mat, men jag var i alla fall med och tittade på från början till slut. Måste antagligen se ganska många gånger innan jag vågar prova själv.

Sedan plockade vi in mängder av goda grönsaker från trädgården, kul att laga mat med fina hemodlade/uppfödda råvaror!Fann en rekordstor squach i landet, drygt 40cm lång och en vikt på 2038g! Har aldrig sett något liknande. Trots sin storlek var den spröd och fin, inte alls träig som jag befarade att den kunde blivit av att att stå så länge i landet. Kanske blir inte squch träiga av att växa sig stora? Jag har ingen aning, men det verkar i alla fall inte så. Kan inte låta bli att undra hur stor den skulle blivit om jag inte skördat den nu. =)
Den misslyckade avelskaninen blev en fantastiskt god paj med säsongens grönsaker: mangold, squach, paprika och färsk lök, kryddades med lika färska örter (fransk dragon, vinterkyndel), vitlök och chili (+ peppar och salt) och täcktes sedan med en sås på grädde, tomater och vitt vin samt lite riven ost. Helt klart en kulinarisk höjdpunkt! Under kvällen fick vi även slaktat en vuxen svarttupp som gjort sitt i aveln, samt en 5-månaders. Det var verkligen stor skillnad på hur lätt det var att flå dem, den äldre fick Jenni slita med ett bra tag, medan skinnet på den yngre bara gled av lika lätt som på en kanin. Kanske ska man välja ett mellanting i ålder, så man får lite mer kött utan att behöva slita så om man nu väljer att flå. Så nu har vi prima "kyckling" i frysen, som levt ett gott liv och som förhoppningsvis resulterar i en god middag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tror inte jag skulle fixa att slakta själv, tur att grannen gör det när våra svin ska bli skinka..
Vilka härliga grönsaker du odlat. En tjusning för ögat och magen =o) Man blir jättesugen !

Anonym sa...

Ja den anonyma är ju jag då... Åsa i Hult, om du undrar Linda.. =o) =o)

Anna sa...

Vad bra med egen producerad mat! Jag fick en squash förra året som var megastor oxå, den smakade jättegott. Men enligt alla duktiga odlare så säger de att man ska ta squashen tidigt då den har den optimala smaken.. men om man nu gillar den även när den är stor så är ju frågan vad optimal smak är :-).