lördag, maj 16, 2009

Libbsticka och nya skaklar

Jag har letat och letat efter libbsticka hos alla tänkbara handelsträdgårdar och liknande utan resultat. Jag sådde därför frön och de börjar ta sig så smått, men jag hade ändå inte gett upp jakten utan fortsatt leta. Så idag när jag gick en runda i Stybbes mormors fina trädgård, vad hittade jag då, om inte ett regält buskage med just libbsticka!?!

Jag fick med mig en planta hem som än så länge är planterad i en hink i väntan på att jag ska komma på vart jag ska ha den. Enl tradition ska man ha den på höger sida om dörren för att inte onda väsen skall våga sig in i huset, så kanske är det just där den ska planteras...?! Idag har Stybbe även börjat på nya skaklar, Dimma trampade ju av en av de gamla för några veckor sedan. Lite krånglig är jag också, för jag vill inte ha likadana som de gamla, dvs vanliga, raka, tänkta att fästas i dragringen då jag tycker de begränsar hästen för mycket. (hindrar bogarnas rörelser till viss del trots skakelremmar... Jag har haft möjligheten att jämföra, och det blir mkt bättre med höga skaklar och ska det ändå göras nya så...) Alltså får han tillverka svängda för höga fästen. Kanske inte lika fint till den gamla flakvagnen, men mkt komforttablare för Dimma.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Får vi se det färdiga skakelresultatet också kanske?

Linda Färnevik sa...

Undrar vem? Vad knepigt det känns med kommentarer från hela anonyma...

Skakelbilder kommer när det är färdigt. Gissningsvis kommer det kanske se ngt malplacerat ut med svängda skaklar "a´la maraton" på en flakvagn, skaklarna blir fästa lågt så som det måste bli på en flakvagn... Men jag tror det kommer bli klart bättre ur komfortsynpunkt!

Gårdsromantik sa...

Så fin kärra - jag har en sån som dekoration på vår gård.

Hälsningar Maud

Ulrica sa...

Nu har jag varit härinne och kikat runt lite, dom där odlingslådorna ska jag kika närmare på när jag hämtar pycklingarna så småningom, dom ser ut som nåt som skulle kunna bli ett av mina kommande projekt :)
Och hönshuset bilden på det sparade jag, vi satt och spånade i helgen hur vi skulle bygga vårt, det ser ut att vara ett bra hus!!!
Ha en fin dag!
kramar Ulrica

Linda Färnevik sa...

kul att du kikade in Ulrica!

Odlingslådorna är så simpla att de inte ens blir ett projekt, du gör lätt en låfa färdig, men färg och allt, på en timme om du gör så här enkla sådana. =)

Hönshuset är jag jättenöjd med, inget att anmärka på alls, men jag längtar efter att få hönsgårdar bygda också!

mvh Linda