tisdag, maj 26, 2009

En lammning i bilder

Så har då Tekla äntligen lammat. Jag hade beställt 2 svarta tacklamm, och det mesta stämmer: de är två, de är flickor... men de är vita. Nåja, det går att leva med. =)

Lamm nr 1 kom utan bekymmer, men lamm nr 2 lät dröja. Efter drygt 20min vågade jag inte vänta längre utan plockade ut den lilla vilket gick snabbt och lätt. Antagligen hade väl värkarna satt igång igen av sig själva, men jag ville inte chansa.

Här kommer ettan:
Tvåan också ute:
En liten mörk videosnutt på de små underverken kommer här:


Hoppas nu att allt går bra så att inga bekymmer tillstöter. Vis av erfarnhet av våra andra lammningar i år så ropar jag inte hej ännu.

5 kommentarer:

Skumme sa...

Fina de är! Och duktig mamma också! Hoppas att allt ska gå fortsatt bra.

Koola Viola sa...

Vad spännande att se! Tack för att du dokumenterade det :o)
Och såklart hopplöst söta lamm :o)

bc owner sa...

Fick en känsla av saknad när jag såg bilderna.

Måste nog ska nya får så snart som möjligt.
Vill också ha nyfödda lammisar igen.

Familjen Andersson sa...

Konstig färg på lammen, våra har aldrig varit gula????

Linda Färnevik sa...

Vet inte varför det är så. Det har varit olika, både på nuvarande får och tidigare korsningar som vi haft på jobbet. En del har haft dessa gula hinnor, andra helt genomskinliga. Vet inte varför... Ett av tvillingparen som fötts i år, så hade ena tvillingen gula, andra ofärgade. mkt mystiskt egentligen...