torsdag, maj 21, 2009

Bikarbonatbröd

Jag har nog tyckt att bröd jäst med bikarbonat inte är ngt riktigt bröd, det är helt enkelt för lite arbete och går för snabbt. =)

Nu har jag dock blivit heltfrälst (tillfälligt i alla fall=)) efter att ha prövat ett par olika supergoda recept, och när jag tänker efter är det ju ganska praktiskt med dessa bröd, både för att det går snabbt och för att man utan bekymmer kan använda enbart jättegrovt mjöl och ändå få brödet som man vill ha det. Så gott! och tar bara 2 timmar från att man börjar till att brödet går att äta, det är ju inte fel.Följande brödrecept har jag fått av som för några år sedan köpte en kattunge av oss, det är min absoluta favorit!

Aprikos- och nötlimpa 1 st

1 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl, fullkorn
1 dl krossade linfrön
1 dl grovhackade nötter, efter smak
1 dl hackade aprikoser (torkade)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl yoghurt, mild
1 dl lingonsylt

Blanda alla torra ingredienser och rör i yougurt o sylt. Klicka ner i en smord form (1,5l). Grädda i 200 grader i ca 1 timme - nedre delen av ugnen. Låt svalna under bakduk

Det här är också mycket gott och smakrikt!

Inga kommentarer: