söndag, april 26, 2009

LammOlycka...

Eller snarare fårolycka, kanske. Idag känns det inte roligt att vara fårägare! Inte roligt alls. Vi har haft alldeles för mycket jäkelskap i år även om de lamm som kommit är helt bedårande.

I morse visade Maräng att hon inte mådde bra, åt inte, var hängig och vid närmare studie visade det sig att det hängde ut lite från baken: hela efterbörden var och är uppenbarligen inte ute. Veterinären tillkallades (vilket är jättebilligt en söndag precis...) och Maräng fick oxytocin och antibiotika som jag ska fortsätta ge henne, och nu är det mening att resterna av efterbörden ska komma ut på naturligt sätt, men prognosen är i ärlighetens namn ganska... dålig. =( Håll tummarna för Maräng så att hon blir bra och att hennes små tvillingar inte blir moderslösa...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller tummarna. Mannen min äter också oxytocin just nu efter att ha fällt ett par träd på sig och brutit ett ben mm...det är ju morfin. Visste inte att man gav djur sådant !?
Hoppas att hon blir frisk !!
Malin

Linda Färnevik sa...

oxytocin är värkstimulerande. Används på människor (kvinnor) också för att framkalla värkar eller ex få ner mjölken...

Stackars mannen, det var väl onödigt gjort!?

Anonym sa...

men hörru vad retligt... hoppas det går vägen...

Hjärtans Fröjd sa...

och det är jag GI tanten i Eriksberg som låtsas ara anonym nu helt plötsligt....

Anonym sa...

Usch, hoppas allt går bra! Hur mår hon nu?

Anonym sa...

Jag var tvungen att springa upp och titta på förpackningen, nja....han hade inte alls fått oxytocin utan oxycontin... Pust. Vilken enorm tur att inte jag är läkare :-D
/Malin

Linda Färnevik sa...

Ja jag undrar hur mannen hade mått av värkstimulerande? Kunde vara intressant att testa! =) (jag skickar ett par nålar och en skvätt, lovar du att prova då!?! =))

Hur hon mår, ja hon är inte sämre iaf. Hon "äter" inte, men hon visar intresse för maten idag vilket hon inte gjorde igår. Hon bräkte när hon hörde ljudet av hinken, och kommer fram och pillar när jag kommer med nytt hö. igår bara stod/låg hon utan att visa intresse för omvärlden (jo, lammen litegrann förstås)

Det är dock svårt att säga om det är en tillfällig topp eller om hon faktiskt blir bättre, men jag hoppas fortfarande iaf...

Nu är problemet bara att hon ska sprutas på kvällen också, och då är jag ensam och har ingen som kan hålla. Hon står inte precis still. Någon som anmäler sig frivilligt!? =)

lilian sa...

Malin

Han fick nog den midicene fr att bli ännu mer värk-sam.....:-))