söndag, mars 15, 2009

Istället för tofu?

Vi har nästan helt övergått till vegetarisk kost här hemma (bara nästan, kött 2ggr på drygt 2 månader har det faktiskt blivit) Vissa i övrigt tilltalande recept har jag dessvärre fått hoppa över, då de innehåller tofu. Det är inte det att jag inte gillar tofu, för det gör jag, däremot undviker jag helst soja ur andra aspekter. (Dessutom är tofu ganska dyrt)

Kanske har jag hittat något som kan ersätta tofun nu, nämligen paneer, indisk färskost som ska fungera på samma sätt, gå att steka, marinera mm. Första paneerförsöket har gjorts idag, framställandet liknar de övriga fastare färskostarna jag gjort, men mjölken kokades upp istället för att bara värmas och det hela skars med vitvinsvinäger och lite youghurt.

Ostmassan kändes lite segare än mina andra färskostar, övriga skillnader lär jag upptäcka när det är dax för tillagning! Efter ett antal timmar i press i kylskåpet hade det blivit en fin och fast liten ost. (drygt 400g ost av 3 liter mjölk)
Osten hamnade i en smarrig marrinad av olivolja, lite lime, ingefära, vitlök, honoung och soja (ja där kom sojan in i alla fall förstås) och där ska den ligga och gotta sig ett slag. Så får vi hoppas att det blir gott, och att det går att steka! =) En halv dag senare: Visst gick det fint att steka paneeren, väldigt likt tofu, fast godare och aningens mjukare. Den ska dock få ligga mycket längre i marinaden, men jag var bara tvungen att prova lite! =) Idag serverades paneeren med ungsrostad palsternacka, paprika och lök med kall pestosås.

3 kommentarer:

Nina sa...

Pratade med lillebror och han sa att det är hälsporre och visst ; googlade eländet och ja jag har symptomen som krävs...
BRA skor med STÖTDÄMPNING; inga gummistövlar på hundpromenaderna precis som jag har haft...
ska NU stövla iväg med hunden i gummiskor...

du kan läsa mer här:
http://www.netdoktor.se/smarta/?_PageId=374


Varför bojkott av soja ?? Nyfiken...

Anonym sa...

Vilken god marinad du gjort till din panir.
Nu blev jag sugen att göra en omgång. Det fungerar ju så bra att steka och tillaga med vilket man kanske inte tror till att börja med.

Må så gott/Mimmi

Fake cake sa...

Ja det var min man som hittade på att man kunde marinera paniren men denna gång la jag hälften i saltlake enligt tips av mimmis mat. Ska testa att frysa ner en bit o se hur det går. Ska även testa att fritera lite också.
Förra gången så gjorde jag olika marinader och gjorde småbitar av paniren för annars är det svårt att få marinaden att gå in.

Ang din döda höna så kan sägas att man inte alltid ser om den fått värpnöd förrän man öppnat den. Jag kunde inte se ngt utåt men sen låg 4 ruttna ägg inuti. Nu öppnar jag alla självdöda så jag kan ta lärdom (bara hänt 2 ggr under många år). Många säger... ja den bara dog! en naturlig död men det dör man inte av;)

Opastöriserad mjölk kan ge listera alt campylibacter vilket är svåra så det är allvarligt om man skulle få.
Nu när vi får från en storbonde så gör Arla täta provtagningar ifs men ett uppkok till minst 72 grader tar bort risken om man ska dricka den själv el ge barnen är att rek.

ha det gott