torsdag, mars 12, 2009

Äggost är en riktig höjdare!

Gårdagens äggost fick idag visa vad den gick för. Och jag måste säga att den var riktigt riktigt god, precis min smak! Lite ostkake-feeling, fast utan mandel, mäktigare och fastare i konstistensen, ... Och så är det mindre jobb att tillverka än ostkaka, men äggosten måste i gengäld stå mycket längre innan det går att äta. Proteinrikare efterrätt än så här går nog inte att få tag i heller för den delen och det känns verkligen när man äter den.

Äggost
6ägg
3 liter oskummad mjölk (fetthalt ca 5%)
7 dl fil gjord på ovanstående mjölk och silad (fetthalt drygt 10%)
1dl socker

Vispa upp äggen i en kastrull. Häll på mjölk och filmjölk och värm sakta blandningen under konstant omrörning tills den skär sig. (93 grader) Den får absolut inte koka.

Ta grytan från värmen och låt stå med lcok 10min tills ostmassan skillt sig från vasslan. Ta upp 1/3 av ostmassan med hålslev och pressa ner i en äggostform/litet durkslag. Strö på hälften av sockret och lägg på ytterligare 1/3 av massan. Avsluta med socker och kvarvarande ostmassa.

Pressa så att inga håligheter uppstår. Ställ äggosten kallt under press 14-24 timmar så att all vassla rnner av. Själp upp på serveringsfat och servera med vispad grädde och sylt.

4 kommentarer:

lilian sa...

Låter läckert!
Här nere i äggostens rike finns olika varianter nästan varje familj har sin egen!
Jag gillar t.ex. ett par droppar bittermandelextrakt- prova det!!!
Vad äter ni till??
Fruktresterna efter tillverkning av slånbärslikör- utrört i grädde??
Jag vet en som har sån´t godis hemma!
Skall vi byta!
Lennart

lilian sa...

När jag ändå sitter här och dräglar:
Har Ni provat filbunke??
Lennart
Gormand

Linda Färnevik sa...

Vi har ätit riktig vispad grädda (ja du vet, riktig, ingen kartonggrädde =)) och världens godaste sylt på klarbär från i sommras till äggosten. Hur gott som helst!

Eran variant kan nog också amka fint. Kanske kan ni ta den med nästa gång ni kommer upp, så lovar jag att ordna äggost att äta till!

Inte gjort filbunke, men det kommer. Filbunke är dock sommarmat tycker jag!

Anonym sa...

Det är ju så gott med äggost. Vi äter det som efterrätt på julbordet. Men borde nog göra det lite oftare så gott som det är.
Nu ska vi också skaffa hönor - sommarprojekt!