söndag, januari 04, 2009

Grisvägning

Idag bestämde jag att det var dax för vägning av småkillarna! Att Hampus (8½mån gammal) är liten vet jag, det känns inte så konstigt med födelsevikten 176g. Dock trodde jag nog att han var lite större än de ynkliga 8,5kg som vågen visade. Min lille pygme! Jag jobbar på att göda honom och han äter utöver maten med de andra grisarna ytterligare en portion med matolja på dagligen. Dock har han väl sin kroppsform efter far sin, som också åt och åt och åt och alltid var en tunnis...

Knubbisen Hugo (7½mån) vägde in på 10kg. Även han är uppenbarligen ganska, men inte jätte, liten för sin ålder, men till skillnad från Hampus har han absolut inga problem med undervikt. Hugo är en liten tjockis!

Ytterligare bilder på småkillarna från dagens motionsrunda i kylan (-8grader) Beundra särskilt Hugos JÄTTEROSA tryna omgärdat av frusen smuts... =)
Inspirerad av snälla kommentarer så lägger jag in bilder på de resterande två också. Det här är Gertrus som blir 5 i år (fläckig), ätandes fruset äopple, och Majken (svart) som är 1½ och mamma till hampus (hon hittade inget äpple utan fick hålla till godo med en isbit... =)):

12 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Jo, Alfred var en riktig sparris han med..

Nina sa...

Såååå söta jag måste få komma och hälsa på.....

Bente sa...

Men vilka små snyggingar!!

Linda Färnevik sa...

Loppan, du är så välkommen så! Ses i morgon!

nordicharps sa...

Du får komma och hjälpa mig att väga mina snart!!

Nina sa...

Linda butiken har stängt - 13 dagsafton halvdag....och jag vill hellre vara hemma idag!!! Fast det lutar åt att jag måste åka in till Falköping...

Så du behöver inte åka in !!!

Nina

Anonym sa...

Vad roligt med grisbilder! Ja inte var de särskilt stora.. varken Hampus el. hans mamma (el. Alfred för den delen...). Hoppas de växer till sig och blir runda och goa i sommar när de betar hej vilt bland alla dina odlade grönsaker ;-). Kram

Linda Färnevik sa...

Hm... sommartid går de allt i hage, det är bara nu när det inte finns ngt att förstöra som de får gå bärsarkagång över hela gården. Fast de tycker det är jäkligt roligt att få uopptäcka världen!

Anonym sa...

Vilka lustiga små djur, vad har man dem till ? Är det bara till sällskap eller slaktar man dem och äter ?
söta var de iallafall :-D
/Malin

Linda Färnevik sa...

Det är "bara" sällskaopsdjur. Med tanke opå att det tar 4-5år att kopmma upp i vikten 40kg, så skulle det bli jäkligt dyrt kött. =) De är jätteropliga opch mkt persopnliga små krabater det här!

Bente sa...

Återkommer till Hugos tryn-bild, blev nog lite kär i honom tror jag ;-) Får jag möjligtvis spara ner den bilden till mig själv?Hoppas det kommer fler bilder sen...näst efter höns är det grisar som står på min inflyttningslista när jag har mitt lilla torp :-)
/Bente

Linda Färnevik sa...

Ja du får spara bilder för eget bruk. Även ok att använbda till annat, om jag anges som ägare och fotograf bara! Mer bilder på mina grisar kan du se här! http://www.pixbox.se/alb_show_id715004_page0.html