onsdag, december 31, 2008

Premiärpasset i skogen...

...avlöpte så smidigt som det bara kan gå! Dimma gick som en klocka, hon har verkligen mognat ytterligare på de här ca 9 månaderna som gått sedan hon senast jobbade i skogen. Hon stod blick stilla i halterna, drog i gång stockarna lugnt och försiktigt och redan efter första stocken tog hon ett halvt steg tillbaka när vi gjorde halt vid avlastningsstället så jag kunde lossa saxen omedelbart. Duktig "liten" häst jag har! Roligt hade hon också.

Dessbättre var det inga problem alls med stockar på glid, marken var så stenfruset ojämn att de inte på några vilkor flyttade sig av sig själva. Dimma fick iaf till synes dra lika mkt nedför som på planmark.

Vi drog även en ngt större stock idag som Dimma var tveksam till men som hon efter lite uppmuntran klarade galant. (björkstock på ca 3,20 och en diameter på 50) Kanske inte ngn bjässe egentligen, men Dimma är ju nybörjare (har väl körts med sax 5-6ggr) och inte tränad för uppgiften riktigt. Hon har ju bara gått framför vagn och ridits vilket ju inte är samma sak. Vi nöjde oss därför med ett tiotal stockar, bara att gå uppför och nedför berget var ju tröttande i sig. =)
Här ser ni en stolt och nöjd Dimma bakom dagens kanske ngt blygsamma lass:

5 kommentarer:

Bente sa...

Vilken DUKTIG tjej!
Gott Nytt År!

Anonym sa...

Jätteduktig, det ser ut att vara hur kul som helst !!
Min fullblodsarab är väl inte riktigt rätta hästen till sådant arbete....men nästa häst kanske..?!
Gott nytt år !
Malin

Koola Viola sa...

Jag är såå imponerad av er som arbetar med nordsvenskar på det viset. Min Granne E:s man har två nordisar han kör med i skogen, en åt gången eller båda samtidigt. Helimponerande. Själv har jag ju bara "fusknordisar", dvs kallblodstravare, och jag är inte stock-kapabel alls. Så jag är som sagt helimpad.

guba sa...

Härligt Linda och Dimma, bra jobbat.
Keep up the good work!

Nina sa...

Hon ser så stolt ut !! Nu ska jag ut i det vackra vädret och stegräknaren få jobba !! Kram/n